Как с 2 лева може да минеш 100 километра?

Животът

09-11-2012, 17:00

Снимка:

Plovdivutre.bg

Автор:

Десислава Стаменова

Всичко от Автора

В Пловдив няма нито един регистриран електромобил

Най-много 50 коли на ток щъкат из България. В Пловдив няма нито един електромобил. Срещат се 2-3 возила, които обаче са хибриди. В града има монтирана една зарядна станция на стената на квартален ресторант. Намерението на кръчмаря е докато клиента се весели, колата му да се зареди. Ползва се от двама-трима шофьори, разказаха за Plovdivutre.bg съседи на колонката.

Електромобилите държат висока цена. 65-70 000 лева излиза удоволствието да караш подобна кола. Разходът обаче се избива за година. Ако автомобилът се зарежда вкъщи на нощна тарифа, сметките показват, че 100 км се изминават за 2-3 лева или в пъти по-евтино от дизелова кола от същия клас.

Възможно е старият автомобил да стане хибрид. Запазва се съществуващото купе, най-общо казано се сменя двигателят и се минава на ток, обясни Теодор Иванов, мениджър на фирма, която извършва услугата. Затова е нужна инвестиция от 20 до 30 000 лева.

В Пловдив не липсват ентусиасти. Инж. Христо Георгиев сам проектирал свой електромобил. Разказва, че преустроил старата си кола, която освен че е икономична е и с нулеви вредни емисии. Зарежда я в гаража под блока и изминава 100 км за по-малко от 2 лева. За целта са нужни литиево-йонна батерия, зарядно устройство и компютър, който да следи параметрите по време на работа. Оборудването излиза около 15 хиляди лева които се изплащат, разказа 74-годишният изобретател.

В София монтираните зарядни колонки за електромобили са около 10, някои от тях са фотоволтаични. Две станции има в Исперих, една в Девин, сега се монтират в Русе и Варна.

През август министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев каза, че у нас се предвижда такса "регистрация", местните данъци и такси, а също и нуждата от винетка за електромобилите да отпадне. Хората в бранша очакват това да се случи с началото на новата година.

Също така от 1 септември електрическите автомобили паркират безплатно в синята зона на София.

В доста европейски страни при закупуването на електрокола държавата те субсидира. Във Великобритания стимулът стига до 4500 паунда.

В Европа сериозно се обсъжда идеята всеки нов автомобил, купен за държавни нужди, да бъде на ток, каза Теодор Иванов. Така министри и чиновници ще дават пример на останалите, коментира мениджърът.

Експерти прогнозират, че сериозно развитие и внедряване на електромобили у нас ще има чак през 2020 – 2030 година. Евентуалните купувачи ще бъдат хора с модерно и екологично мислене и с пълни джобове.