Избрани Новини
КАТ маха актовете
Да останат само тези за нарушенията, които имат някаква правна сложност като употреба на алкохол, наркотици или причиняване на катастрофа
Актовете за шофьорите трябва да бъдат премахнати и за повечето нарушения да се пишат само фишове, заяви пред "24 часа" шефът на Пътна полиция Антон Антонов.
В момента доста често шофьорите, спрени от катаджия за някакво нарушение на пътя, чуват въпроса: "Какво ще правим сега? Акт ли да пиша, или фиш?" След това започва пазарлък, защото водачите предпочитат да се отърват само с фиш, при който не се отнемат контролни точки от талона.
"С отпадането на актовете ще може да се изкорени една доста голяма корупционна среда.
Добре е актовете да останат само за нарушенията, които имат някаква правна сложност като употреба на алкохол, наркотици или причиняване на катастрофа. За останалите те трябва да отпаднат", категоричен е Антонов.
Това обаче може да стане факт едва след като се приемат промени в Закона за движение по пътищата.
"Ако законодателят реши да се премахне границата между акта и фиша, която в момента е 50 лв., то тогава ще може нарушенията да се наказват само с фишове", обясниха експертите.
В момента с решение на съда санкциите, които са над 10 лв., могат да се обжалват, включително и фишът. Именно за това ограничението от 50 лв. е абсолютно излишно, коментираха още специалистите. Преди години този предел е бил приет, за да се ограничи обжалването, но впоследствие това се е променило и е отпаднало.
При сегашното положение хората имат три дни, за да обжалват решението на контролния орган, след това пък КАТ мисли един месец каква да е санкцията, защото в закона тя не е фиксирана, а варира от-до.
"Няма какво да се мисли толкова. Отдавна тази функция на глобата, която варира от определена сума до друга, трябваше да отпадне, защото тя не е значима. Освен това е доста субективна преценката", категоричен е шефът на Пътна полиция Антонов.
Когато актовете отпаднат, хората ще бъдат облекчени и няма да се разкарват по три пъти до гишетата на КАТ, а само ще си платят глобата и с това всичко ще приключи, мотивират се още експертите.
Освен това ще може всички глоби да бъдат направени пригледно в таблица. Така полицаят, който се намира на пътя, ще може да отпечатва директно от таблета глобата. На нея ще са записани данните за него и за нарушението. Реално по този начин ще се намали значително излишното писане и попълване на бланки, което отнема доста от времето на полицаите, които трябва да контролират на пътя.
“В Холандия например е много просто измислено. На пътните полицаи е раздадена една малка книжка, в която са написани само таблички с нарушения и срещу тях - съответните глоби. Служителят отваря и проверява какъв е размерът на санкцията, която там е фисирана. След това издава глобата на шофьора и всичко приключва”, разказаха специалистите.
Друго голямо предимство на промяната е, че контролът по плащанията на фишовете е много по-голям в сравнение с този на актовете, които се бавят дълго време.
Съвсем наскоро МВР обнови наредбата, с която се предлага да не се отнемат контролни точки от талона на шофьорите с по-дребни нарушения като навлизане в еднопосочна улица, неправилно паркиране или минаване на червено. Единствените, на които ще се отнемат точки, ще бъдат шофьорите, хванати с алкохол и наркотици, както и тези, които не поставят колани или не возят децата на специални столчета.
Повечето експерти в КАТ обаче не са много големи оптимисти за това кога във времето може да станат тези промени в Закона за движение по пътищата и актовете да отпаднат. За да се въведат измененията в нормативната уредба и да започне да се прилага електронният фиш, бяха нужни около 4-5 г., мотивират се те.
“Надявам се този път нещата да станат по-бързо, защото самите резултати от електронния фиш бяха показателни. Двойно повече глоби са били направени с такъв фиш в сравнение с миналата година, а в същото време почти няма паднали в съда санкции, категоричен е Антон Антонов.
Включват “алкохолните” очила в обучението на шофьорите
Изпробването на “алкохолните" очила да стане част от обучението в курсовете за шофьори, предложи вчера генералният директор на “Каменица" АД Драган Радивоевич на финала на кампанията “Алкохолът е лош шофьор".
Тя стартира в края на септември и в нея са се включили 5000 души. От началото й преди 5 г. досега 20 000 души са пробвали “алкохолните" очила. Те показват как се замъглява погледът след пиене. “Идеята ще бъде обсъдена", обеща и вътрешният министър Цветан Цветанов, който също присъства на закриването на инициативата. “Това е страхотна кампания и си заслужава всички нови водачи да знаят какво не трябва да правят след употреба на алкохол", добави той.
Самият министър за пореден път изпробва очилата. Той се качи с тях в автомобил, управляван от автомобилната ни състезателка Екатерина Стратиева.
Цветанов припомни за приетата промяна в Закона за движение по пътищата, с която бе решено 50% от приходите от глоби да отиват за подобряване на инфраструктурата. Той обеща, че с част от тези пари ще се купуват и “алкохолни" очила, които ще се използват в обучението на бъдещите шофьори.
5603 са тежките катастрофи от началото на годината, стана ясно още при закриването на кампанията. При 357 от случаите е установена употреба на концентрат или друго упойващо вещество. 42-ма са загиналите при катастрофи, причинени от алкохол. В София те са 38.
Пътните полицаи са установили, че понеделникът “взема" най-малко жертви, а съботата традиционно е денят с най-много загинали.
150 таблета предават онлайн данни от катастрофи на пътя
МВР ще има поне 150 таблета, с които катаджии ще могат в реално време да предават снимки, да пращат онлайн данни от тежки катастрофи, както и да правят светкавична проверка на пътя. Предстои да се направи софтуерът, а самите устройства ще се поръчат, след като се вземе решение от вътрешния министър Цветан Цветанов до края на тази година.
Идеята е таблетът да замени така наречения наряден дневник на полицая, картата за ПТП, а в близко бъдеще най-вероятно и протокола за катастрофите.
От около месец насам полицаите вече съобщават специфичен код за нарушението, за което е спрян шофьорът. Той е според вида на нарушението и е съставен от няколко цифри и букви. В дежурната част се съобщава и номерът на спряната кола. Това е само първата стъпка към преминаването към автоматизираната система, която предстои скоро да започне работа, уточни пред “24 часа” началникът на Пътната полиция Антон Антонов.
След като бъдат закупени таблетите, в самото начало полицаите ще започнат с проверка дали спреният шофьор си е платил глобите, има ли шофьорска книжка, “Гражданска отговорност", винетка, минал ли е технически преглед. Това ще става в реално време и на място.
Когато системата се доразвие, ще може данните да се качват онлайн в системата. Така чрез GPS ще се прави точен анализ на всички станали до момента катастрофи. Сега тази информация се нанася ръчно върху карта, като всеки инцидент се обработва отделно. Данните се налагат една върху друга, за да се видят концентрацията и конфликтните точки по пътищата в страната. Често се получават и разминавания от около 100 до 300 метра в локацията на инцидентите.
След старта на системата и закупуването на таблетите местата вече ще се въвеждат съвсем точно до метър.
Освен това ще има възможност да се прави и снимка на катастрофата. По този начин информацията ще стига до централна база, която ще е уеббазирана на едно място. До нея ще имат достъп и други институции, които също ще правят проверки.
В таблетите полицаите на място ще вкарват в устройството само номера за съответното нарушение.
Чрез GPS подложка пък ръководството на Пътна полиция ще може да има непрекъснато информация за точното място, където се намира конкретният катаджия, както и за броя на проверените от него автомобили и причините за спирането им. Веднага ще може да бъде направена пълна проверка на катаджията за това какви документи е попълнил и за какви нарушения.
Идеята е да се спре с ръчното въвеждане на данните, а самото нарушение да отива директно в единната система. Катаджията няма вече да пише и попълва дълго различни портоколи, а само ще прави снимки и ще предава данните.
Идеята е да се стигне до електронизация на цялата дейност по проверката и обработката на данните на шофьорите.
Това е правилната посока, не може да се пише на хартия. Факт е, че актовете станаха само 25% от общия брой наказани, защото всички други са на фишове", коментират още експертите.
Топ Новини