Апартамент или студио в спа или балнеоложки курорт - за собствено ползване или за отдаване под наем. Това е една от нишите на пазара на имоти в България, към която тепърва започва да се проявява интерес и на чието развитие браншът се надява, пише "Труд". Това стана ясно от допитване на “Труд” до брокерски агенции има ли раздвижване на пазара на този тип имоти, след като България се опитва широко да рекламира възможностите за целогодишен и спа туризъм.
Според Ирена Перфанова, президент на ФИАБЦИ-България (Международната федерация за недвижими имоти - б. р.), ваканционните имоти в България са бизнес, който трябва да се управлява дългосрочно, а специално тези в балнеокурортите са изключително перспективни.
“Пазарът на ваканционни имоти до голяма степен е функция на туристическия имидж на една страна. Практиката показва, че 15-20% от туристите са и потенциални купувачи на имоти”, заяви Перфанова неотдавна на форум в София.
За момента българските спа курорти не са така популярни в Европа и света, както са морските и планинските, коментираха пред “Труд” брокерите от “Форос”. Затова и пазарът на ваканционни имоти в дестинации като Сандански, Хисаря, Девин, Сапарева баня е по-слабо развит. Предлагането е ограничено, а търсенето по-скоро хипотетично. За да стане реално, трябва активно да се популяризират спа курортите ни по света, смятат от компанията. И допълват, че въпреки стагнацията тази ниша на имотния пазар има голям потенциал.
Сделките със спа имоти тепърва ще набират популярност, тъй като в този отрасъл се направиха значителни инвестиции, смята Калоян Богданов, маркетинг директор в “Адрес Недвижими имоти”.
Балнеологията и спа туризмът са целогодишни, което е предпоставка за по-добра възвръщаемост на инвестициите. Един от основните фактори в решението на клиентите да закупят имот в спа курорт е добрата инфраструктура и често зависи от това дали той е част от комплекс, който предлага разнообразие от услуги.
Руснаци търсят имоти в спа курортите ни, до сделки обаче рядко се стига, защото предлагането, от една страна, не е голямо, а от друга - цените на подобни имоти са по-високи, в сравнение с тези на масовите ваканционни имоти по морето и в ски курортите”, коментира Полина Стойкова, оперативен директор в компанията.
От “Адрес” отчитат, че над 80% от чуждестранните купувачи в Сандански са руснаци. Профилът - обикновено над 60-годишни, които купуват имот с цел лечение.
Повечето от сделките са за двустайни апартаменти между 30 и 40 хил. евро, по-рядко са тристайните, които струват около 50 хил. евро. От компанията отбелязват, че през последните 2 години се е затвърдила тенденцията България да привлича купувачи с по-нисък бюджет. Наскоро Банско бе обявен за най-евтиния зимен курорт в Европа.
Спа имотите по принцип предполагат по-висок клас клиенти, но на този фронт България се бори за инвестиции с държави като Турция, Испания, Черна гора и Хърватска, допълва Калоян Богданов.
След като през тази година Кюстендил стана домакин на Балканските СПА награди, а Хисаря получи приза “СПА дестинация на Балканите”, това ще засили интереса към имотите в района, надяват се брокерите. Хисаря спечели надпреварата в конкуренция с гръцкия град Лутраки, македонския Берово, сръбския Врънячка баня, румънския Мангалия и турския Терек.
Родните спа общини трябва да обръщат внимание на инфраструктурата и цялостното развитие на градовете, защото има да се догонват утвърдени дестинации като Бат (Великобритания), Баден-Баден (Германия), Хевиз (Унгария) и др. И отново положителен пример е Хисаря, който се побратими с френски град и очаква френски инвестиции, вкл. и в недвижимите имоти, допълват от “Адрес”.
Между 180 и 460 евро/кв. метър се движат средните цени в офертите на тази компания за имоти за по-известните балнеокурорти у нас. За Хисаря нивата са между 260 и 300 евро/кв. м, Сапарева баня - 180-230 евро/кв. м, Велинград - 340-420 евро/кв. м, Девин - 260-320 евро/кв. м, Сандански 340-460 евро/кв. м и т.н.
По-високи средни стойности на квадратен метър в някои от тези курорти отчитат от друга компания на имотния пазар, “Бългериан пропертис” - между 520 и 1200 евро за квадратен метър. Разликата е в зависимост от това дали се предлага апартамент на шпакловка и замазка, или имот в апартхотел, който е напълно готов за ползване и има допълнителни екстри като собствен басейн в затворен комплекс и др.
В момента във Велинград се предлагат два типа апартаменти.
Едните са нови, директно от строител на шпакловка и замазка и се оферират на цени 520-600 евро/кв. м. Другият тип апартаменти са в хотели - напълно завършени и обзаведени, готови за ползване и отдаване под наем. Техните цени са средно 800-1000 евро/кв. метър.
Разбира се, има оферти и на цени от 1200 евро за квадрат - за имоти в хотели, които се менажират и отдават под наем на хотелски принцип.
Като цяло цените на апартаментите във Велинград са спаднали с около 20% от пиковите нива преди кризата, сочат още данните на брокерите. Къщите там са или луксозни, или с недобро качество, но обявени на нереалистично високи цени, което води и до по-слаб интерес.За около 70 000 евро обаче може да се купи хубава къща, готова за ползване, в Цигов чарк например.
В Хисаря цените са паднали с около 30% от началото на кризата. И там в околните села се предлагат селски къщи.
Интерес предизвикват и имоти по-близо до Пазарджик в посока към Велинград - в тези села има добри оферти и изгодни цени и там като че ли има най-голяма активност. В случая става въпрос по-скоро за пазар на селски къщи, отколкото на спа имоти, уточнява Полина Стойкова. Като цяло мнението на брокерите е, че спа курортите не са успели да се възползват в пълна степен от бума на имотния пазар до 2008 г. от гледна точка на услуги и предлагане. А този пазар като цяло е ориентиран към по-тесен кръг хора с по-големи възможности, тъй като балнеотуризмът по принцип не е от най-масово достъпните.
Разбити пътища водят до изворите
България е втора в света по ресурс на минерални води след Исландия. На територията на страната има над 600 водоизточника, с дебит над 5000 литра за секунда. Лечебните качества на българските минерални води са познати от древността, някои от най-прочутите и днес балнеолечебници водят началото си още от римско време.
Българските минерални води са с разнообразен състав и температура.
В Северна България преобладават студените (до 37 градуса), а в Южна България - топлите (от 37 до 60 градуса) и горещите (над 60 градуса) извори. От последния вид минерални води има предимно в долината на Струма, Места и северното подножие на Западните Родопи. Най-горещият минерален извор в страната е при Сапарева баня (101,4 градуса).
Комбинацията от минерална вода и лечебна кал е благоприятна за целогодишно лечение, възстановяване и почивка. Най-известните балнеологични райони и спа курорти у нас са Велинград, Сандански, Баня, Хисаря, Девин, Сапарева баня, Тузлата, Павел баня, Поморие и Кюстендил. Богатството на възможности за балнео- и спа туризъм в България е част от рекламата на страната, която министерството на икономиката и туризма се опитва да наложи на международния туристически пазар през последните години.
Според брокерите пазарът на недвижими имоти може да се оживи именно чрез активно развитие на туризма в балнеокомплекси и голф игрища, при които има целогодишно ползване или по-дълъг сезон.
Проблемът и при тях обаче е инфраструктурата - повечето минерални извори са във вътрешността на страната и до тях пътищата често са лоши, коментират от имотните агенции. Друг проблем е, че те са разположени покрай малки селища, които нямат средства за добро благоустрояване. А чистотата, природата и зеленината са сред основните изисквания на купувачите на спа имот, коментира Калоян Богданов от “Адрес недвижими имоти”.