Турски холдинг с апетит към тунела Троян – Кърнаре

Мисия Пловдив

20-11-2012, 14:50

Снимка:

Plovdivutre.bg

Автор:

Петя Коленцова

Всичко от Автора

Две компании искат да строят съоръжението, което ще свързва северна и южна България

Турски инвеститори проявяват интерес към изграждането на тунела „Троян – Кърнаре“, съобщи областният управител на Пловдив Здравко Димитров. Представители на голям холдинг от южната ни съседка са дошли при Димитров на крака и са заявили желание да инвестират във високоскоростния жп тунел. Освен тях интерес е заявен от италианско-швейцарски консорциум, добави областният управител. Новият закон за публично-частно партньорство влиза в сила от 1 януари догодина и вероятно това е привлякло инвеститорите.

Димитров обсъди възможностите за изграждането на тунела с областните управители на Смолян, Ловеч, Пазарджик и кметовете на Троян, Сопот и Карлово, както и представители на Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Въпреки че тунелът е част от Трансевропейския транспортен коридор, няма физическо време работният проект да бъде изготвен до началото на 2014 г. На практика изпускаме европейското финасиране, констатираха управниците. „За това ще разчитаме най-вероятно на публично-частното партньорство“, предлага Димитров. За да се осъществи проектът, той трябва да се включи в генералната схема на европейската жп мрежа, да е с приоритет в регионален план и да се възстановят контактите със стари инвеститори.

Сдружение от български инженери предлагат един проект с наименование Троян – Христо Даново, разработен още през 2002 г. Инициативата има 5 възможни варианта. Идеята е тунелът да е с жп линия с лора – платформи. Това дава възможност автомобилите да се превозват върху ниски отворени вагони.

Ръководител на идейния проект е покойният инж. Делчо Делчев, но намерението съоръжението да се изгради е от 100 години. „Още през 1938 г. кметът на Пловдив Божидар Здравков участва в среща в Троян, за да се обсъди построяването му“, припомни областният управител.

Вариантите са с различна дължина и наклони. Два от тях са най-перспективни – единият е с дължина 8 км и 300 метра, а другият 13 км и 700 метра. Дълбочината варира като на места е над 1000 метра, уточни инж. Величко Райков, ръководител на Център за проучвания към Научно технически съюз по транспорт. През 2007 г. италиански проучватели пък са предложили тунелът да е дълъг 15 метра. Идеята им била съоръжението да е двойно за скорост от 140 км в час, което налага наклоните да са по-малки.

Инициативен комитет преди години е направил няколко инженерогеоложки и хидрогеоложки проучвания, но те не са достатъчни. Първото, което трябва да се направи според областният управител на Смолян е да се изясни и изготви работният проект, след което и да се потърсят инвеститорите. Разработката трябва да се представи евентуален трафик, интензитет на движение, за да знаят инвеститорите до колко години ще се върнат парите им.

България вече е имала предложения за изграждане на тунела от американски и италиански инвеститори по времето на предходните две правителства. Първите предложили съоръжението да се направи за 400 милиона долара, а вторите за 900 милиона евро. От инициативния комитет за изграждане на тунела разказват, че тогавашния транспортен министър Николай Василев спънал американците, защото те не го „стимулирали“.

Следващата среща на областните управители и кметовете ще е през януари.