Избрани Новини
Телевизорът ни следи под завивките
Пускат реклама на презерватив, ако има секс пред екрана
Внимателните потребители на интернет отдавна са наясно, че всичко в мрежата се следи. Google и Facebook са повече от наясно със съдържанието на нашите съобщения, мейли, интереси и проследяват всяко движение. Знаят всяко движение в мрежата и какво и как търсим. Това, естествено, не е сред най-приятните усещания, защото когато в лентата с реклама изведнъж се появява информация, пряко свързана със съдържанието на мейла, който преди малко е изпратен от пощата ти, чувството е повече от гадно, но все пак всеки, пребиваващ в мрежата по-дълго от проверката на електронната кореспонденция, е свикнал с това и се е примирил, възприема го като даденост
Ако някой си мисли, че в интернет има лично пространство, може спокойно да се отдаде на чувството, наречено „разочарование” - такова няма, който иска да има подобно пространство – моля, извън мрежата, в реалния свят.
Но дори и тук дебнат „подводни мини”, като се започне от всевъзможните камери за наблюдение, които през последното десетилетие са се появили навсякъде, където възможностите позволяват, и се завърши с най-новите технически разработки. Американската компания Verizon възнамерява да пренесе опита от интернет в реалния свят.
Сега телевизионният и съответно, както в голяма част от случаите кабелният приемник ще играе ролята не само на „малък семеен олтар”, който мига някъде в ъгъла и за едни е спасителен прозорец към света и спасение от самотата, за други – дупка в глобалната кофа за боклук. Устройството, което в момента се патентова, не само ще дава възможност за достъп до едно или друго медийно послание, то ще следи хората. Джаджата е натъпкана с добро количество сензори, датчик за дълбочина, камера, микрофон и дори термометър. Всички тези „чаркове” не са призовани да подобрят качеството на картината или друго нещо, те просто дават информация за това какво прави зрителят в момента и какво се случва в дома му
Всичко уж е поставено само на комерсиална основа. „Кабелните приемници на бъдещето”, както ги наричат, ще ви дебнат дали се гушкате с гаджето си пред телевизора и автоматично ще ви пускат реклами за използването на презервативи или ще „подхранват” страстите с „по-горещи сцени”, пише в. “Дейли мейл”. Американският кабелен доставчик Verizon е подал заявка за издаване на патент за подобно устройство още през май 2011 г. Сензорите на приемника ще могат да разчитат дали хората пред малкия екран се хранят, усмихват, четат, спят, говорят, пеят, тананикат, чистят, свирят на музикален инструмент или извършват някаква друга физическа дейност
Според всички тези ключови ситуации софтуерът ще анализира събраните от него данни и да подбира от каналите съответните подходящи сцени или реклами, които да бъдат вмъкнати в екрана – от контрацептиви до почивки на романтични острови в южните морета. Някои наричат новата разработка “кошмар за личния живот” на потребителя. Мнозина се опасяват, че с нея ще се сбъднат най-мрачните пророчества на Джордж Оруел, който в романа си “1984” предвиждаше, че цялото население ще бъде непрекъснато следено от властите чрез вградени в телевизорите камери. Засега обаче продавачите на кабелна телевизия успокояват духовете с това, че всеки потребител доброволно ще дава съгласието си въпросните откъслеци от личния му живот да се документират и да се използват за нуждите на компанията и съответно за подготвяне на телевизионното меню на зрителя.
Впрочем технологията съвсем не е ноу-хау на Verizon. Неотдавна Microsoft пусна игрова приставка, която с помощта на сензори разпознава броя на хората, които са пред екрана, и престава да работи, ако те са повече от предвиденото от копирайта на играта. Вече споменатият Google възнамерява не само да персонализира рекламата, която виждаме на монитора си, но и да иде по-далеч – да има възможност да отчита при това факторите на околната среда – температура, светлина, налягане и т. н., като това е постижимо отново с помощта на техническата „карантия” в компютъра.
Топ Новини