България – страна, открита към инвеститорите

Парите

17-12-2012, 10:45

Снимка:

БГНЕС

Автор:

Sofiautre

Всичко от Автора

Тук да караш Мерцедес и BMW втора ръка се смята на висок социален статус, сочи анализ на "Файненшъл Таймс"

Едва четири месеца след като е взел шофьорската книжка, Георги Тодоров печели състезание във Facebook за реклама на Voleex C10 - хечбек, китайска кола, сглобена от Литекс Мотърс в България. Тодоров, който е студент в София, отговорил на въпроса "Защо трябва да спечеля кола?", като публикувал в социалната мрежа фотошоп снимка на самия себе си до Voleex наред с посланието: "Не много често се чувстваш горд, че си българин заради нещо, което е произведено тук, така че съм благодарен на Грейт Уол Мотърс, че направиха това възможно". Така започна статия на британският в. "Файненшъл Таймс", който днес публикува поредица от шест материала за България.

Грейт Уол, най-голямата частна автомобилна компания в Китай, избра България като тестови пазар за производство на коли в ЕС, сключвайки договор с Литекс Комерс, холдинг с интереси в търговията с горива, строителството и футболния отбор Литекс Ловеч. Съвместното дружество с капитал от 120 милиона евро се нарича Литекс Мотърс, отбелязва британското издание.

От там отчитат, че през февруари започнаха да се сглобяват коли Voleex C10 от автомобилни части, произведени в Китай. В завода работят 160 души, главно на двадесетина години.
Производството надхвърли 1000 автомобила в първите девет месеца от откриването на завода, казва Илия Терзиев, генерален директор на Литекс Мотърс.

"Все още сме в началото, но се движим по график", казва Терзиев в офиса си над голям шоурум в столицата София. Voleex е сред десетте водещи продавачи в България в категорията на малките коли", допълва експертът.

Най-бедната държава членка на ЕС предлага разходи за работна ръка, подобни на тези в Китай, плосък данък от 10% и неразвит местен пазар, отчита "Файненшънъл Таймс".

Дори когато заводът на Литекс заработи с пълен капацитет от 50 000 коли годишно, производството му ще е далеч зад западните концерни в Централна и Източна Европа. Получила тласък от присъствието на големи имена като Фолксваген и Киа Мотърс, Словакия ще произведе над 750 000 коли тази година, а Чехия – над 600 000. Грейт Уол притежава само 10% от акциите в Литекс Мотърс. Останалата част от компания е собственост на Гриша Ганчев и Цветан Василев, влиятелни български олигарси, се чете още в материала на изданието.

Журналистите отчитат, че България има противоречива история като производител на автомобили. По време на комунизма държавната Българска компания сглобяваше Москвич 408 с автомобилни части, доставяни от СССР. Съвместното дружество с кратък живот между британската компания Роувър и частната българска компания Дару Груп за производство на Роувър Маестро в София беше прекратено през 1996 г. заради финансови проблеми на Дару.

"България гледаше отстрани, докато Полша, Унгария, Чехия и Словакия привличаха чуждестранни автомобилни производители, търсещи заводи с ниски производствени разходи в новите държави членки на ЕС. След като Рено купи Дачия в Румъния, а Фиат се настани в Сърбия, "остана една дупка в регионалната карта на автомобилните производители – България, и ние я запълнихме", отчита Илия Терзиев.

Въпреки че Грейт Уол е най-големият китайски производител на джипове и пикапи, компанията избра да създаде своя марка в България с нискобюджетна градска кола. Voleex C10 се продава на цена от 15 000 лева (7650 евро), съревновавайки се с подобни модели на Дачия и Ситроен. Voleex C10 вече се изнася в Македония като по-достъпна алтернатива на Фиат 500 L, произвеждан в бившия завод Юго в съседна Сърбия. Има планове за откриването на автомобилен салон в Гърция, където продажбите на Мерцедес, BMW и Ауди намаляха заради рецесията.

Борислав Стефанов, директор на Българската агенция за инвестиции, казва: "Автомобилният сектор вече привлича значително количество чуждестранни инвестиции и много доставчици искат да имат местна клиентела... Очакваме Грейт Уол да се обърне към местни компании в момент, когато става все по-свързана с българския пазар".

На фона на това идва статистиката, че само 27 000 нови коли са продадени в България през 2011 г. спрямо над 250 000 внесени автомобила втора ръка, главно Мерцедес и БМВ, които продължават да се смятат за символ на висок статус, въпреки че моделите са остарели за северноевропейските стандарти.

Прогнозите са икономиката на страната да нарасне с около 2% догодина, но след няколко години на почти нулев растеж българските потребители остават предпазливи относно разходите за големи покупки като нова кола. Някои наблюдатели смятат, че Грейт Уол може да изгради пазарен дял по-бързо в части на Западните Балкани, които избегнаха най-лошите последици от кризата благодарение на голямата си сива икономика.

Черна гора, Босна и Херцеговина, Албания и Косово имат бурно развиваща се и амбициозна средна класа. "Ако погледнем към Южните и Западните Балкани, ще видим, че има 20 милиона души, които биха са определили като средна класа с ниски доходи. Това може да е пазарът за износ, който Грейт Уол търси, завършва анализа на "Файненшъл Таймс".