Избрани Новини
Електронни такси сменят винетките
Плащаме на километър от 2016 г.
Според Московски проектът за изготвянето на анализа трябва да стартира в началото на 2013 г. Консултантът, който ще бъде избран от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, ще разполага с 3 г. време. През тях той трябва да проучи трафика и да посочи вариантите за таксуване по магистралите, първокласните, второкласните и третокласните шосета. Освен това компанията ще бъде натоварена да следи как функционира новата система 6 месеца, след като тя заработи. За анализа, който трябва да изготви, са
предвидени близо 5 млн. лв.
като финансирането ще бъде поето почти изцяло от Брюксел. Отпускането на над 4 млн. лв. по ОП „Транспорт” вече било договорено.
Възможността вместо да купуват винетки за време, шофьорите на камиони да плащат ТОЛ такси за изминати километри, като пробегът им се засича чрез сателит, е едно от конкретните задания, на които ще трябва да намери отговори консултантът. Ако сателитната система бъде въведена само за камионите, чрез нея ще бъдат таксувани автомобилите
с максимално тегло над 3,5 тона
Павлова е категорична, че промените биха довели до по-справедливо разпределение на разходите за пътната инфраструктура и би увеличило максимално събираемостта на таксите. Шефът на транспортната парламентарна комисия Иван Вълков вече обяви категорично, че тежкотоварните автомобили амортизират най-много настилката и трябва да бъдат таксувани чрез ТОЛ система за изминато разстояние. Според него тираджиите следва да плащат повече от шофьорите на леки коли. За тях пък също било напълно възможно въвеждането на сателитна система за изминат пробег, която да замени сегашните винетки. Депутатът от ГЕРБ не изключва и варианта за заплащане на пробег за камионите чрез електронни карти, които да се ползват на местата, където в началото на даден участък има бариери. Проблем за този вариант обаче се явявало изграждането на пътищата с европари.
Предвижда се колите също да бъдат таксувани по електронен модел вместо чрез сегашните стикери, става ясно от писмения отговор на Павлова. За разлика от камионите обаче не са окончателно уточнени все още предпочитанията на МРРБ по отношение на леките автомобили. От министерството допускат частичното запазване на сегашния принцип, при който за използването на пътната инфраструктура в страната се плаща за време, а не за пробег.
Топ Новини