Балансираното хранене връща формата след празниците

Животът

03-01-2013, 11:42

Снимка:

БГНЕС

Автор:

Burgasutre

Всичко от Автора

Млечните продукти заменят успешно месата, смята диетологът Божидар Попов

"Универсална рецепта за отслабване след празниците няма. Гладът обаче е голяма грешка", каза в ефира на Нова Тв проф. Божидар Попов, председател на Българското дружество по хранене и диететика. По думите му нито пълното, нито омекотеното гладуване, например диета само от плодове и зеленчуци, не са правилният подход за това как да се храним след празничните трапези.
 

Спазването на приличен режим, при ограничаване на количествата и висококалоричните продукти, е най-подходящата рецепта за сваляне на натрупаните килограми. В групата на храните, от които следва да се въздържаме, са месата, съдържащите мазнини и въглехидрати ястия. Минимални калории дават плодовете и зеленчуците, които заедно с това прочистват организма от натрупаните метаболити от застояването и обилното хранене.

 

Идеята на следпразничната диета е да се възстанови формата без организмът да се стресира. В тази посока помага и допълнителната двигателна активност – поне час на ден, посочи експертът в студиото на „Здравей, България”. Спортът е възможен, стига да има желание, воля и възможности.


Един от митовете е, че по-здравословното хранене е свързано с повече разходи. „Възможно е едно балансирано меню да не изисква кой знае какъв бюджет,” посочи проф. Попов. Баланс трябва да се търси между растителните и животинските продукти.


„Учудващо е, че спада консумацията на млечните продукти, които са добър източник на пълноценен белтък,” добави специалистът. Те могат да заместят за няколко дни месата и сладкишите от коледната и новогодишна трапеза. В същото време най-добрият десерт са плодовете.

 

Важно е да се запази нормалният ритъм на хранене – 4-5 пъти на ден. Сладко може да се хапва, но на закуска, за да се изгорят повечето калории до вечерта. 


Затлъстяването не е проблем само на възрастните, но децата не трябва от малки да се плашат с диети. Необходимо е да се научат на повече хранения, да имат култура на хранене, да знаят кои продукти са по-здравословни.
 

Много митове има за храненето и диетите, отбеляза председателят на Българското дружество по хранене и диететика. В тяхната група, освен гладуването, попадат също вегетарианството, разделното хранене. Диета не означава непременно забрана, ограничение, това натоварва психиката.



Снимка на Деня

Щрихи от Плевен