Биопродуктите - новото бъдеще на планетата

Свят

04-01-2013, 08:14

Снимка:

БГНЕС

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Търговията с биопродукти в света надхвърля 60 млрд. долара, у нас 95 на сто от производството им е предназначено за износ

Според експерти от британската консултантска компания "Органик Монитор" пазарът на биопродукти е един от най-бързоразвиващите се в световен мащаб, като нараства годишно с 10-15 на сто, което в абсолютна стойност е ръст от около 5 млрд. долара годишно.

По неофициални данни към днешна дата търговията с биопродукти надхвърля 60 млрд. долара.

Най-големите потребители на биопродукти са САЩ, Канада и Европа. Държавата с най-голяма площ биологично обработвана земя е Австралия с 12 млн. хектара, следвана от Аржентина - 2,8 млн. хектара, Бразилия - 1,8 млн. хектара. В рамките на ЕС през 2010 г. държавите с най-голяма площ сертифицирана земя за производство на биопродукти са Италия - с 1,2 млн. хектара, Испания - с около 1 млн. хектара и Германия - с над 850 хиляди хектара.

Според изискванията на ЕС само храните, които съдържат най-малко 95 на сто биологично чисти съставки, могат да бъдат етикетирани като "биологични" продукти.

Съгласно новото европейско законодателство от 1 юли 2012 г. производителите на биохрани вече задължително трябва да използват биологичното лого на ЕС. Наред със зеления етикет с 12 звезди - трябва да бъдат обозначавани мястото на производство на продукта, както и съставките му.

В България делът на стопанствата, сертифицирани за извършване на органично земеделие е пренебрежимо малък, а земята, която се използва за производство на биохрани у нас е едва 0,1 на сто от общата използвана селскостопанска територия. Зад нас по тези показатели е само Малта, където почти няма интерес към производството на биопродукти. Това сочат данни на Евростат за политиката на ЕС в областта на органичното земеделие.

Над 95 на сто от произвежданата биопродукция у нас се изнася - предимно в САЩ, Канада и ЕС. Българската биопродукция се свежда предимно до билки - сушени и на чайове, свежи, замразени или консервирани плодове и зеленчуци, ядки, мед и др.

Около 300 фирми у нас се занимават с производство, преработки и износ на биопродукция, като само 80 фирми членуват в Българската асоциация за биопродукти. Едва 5 на сто от продукцията на родните ферми за биопродукти обаче намира място на вътрешния пазар. Оценката на експертите е, че макар пазарът на биопродукти у нас още да не е разработен, той има голям потенциал за развитие. За това обаче трябва активна намеса на държавата, тъй като секторът е изключително подходящ за България - природни дадености, незамърсена земя, имидж на традиционен производител на селскостопански продукти.