Бай Ганьо украси търсачката на "Google"

Най-доброто от печата

13-01-2013, 08:26

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Поводът е 150-годишнината от рождението на Алеко

Бай Ганьо украси търсачката на "Google", поводът – 150-годишнината от рождението на Алеко Константинов.

Творческият шеф на екипа е Райън Джърмик, който споделя, че твори, без да се замисля, че стотици милиони хора ще гледат произведенията им.

"Искам да видя как колегите ми се смеят или научават някаква нова техника. Тогава знам, че съм си свършил работата", казва Джърмик. Колежката му Дженифър Хом също не се възприема като художник или дизайнер. 

"Просто се опитваме да представим изкуството и технологията по възможно най-добрия начин - казва Райън. - Намираме се някъде между забавлението, изкуството, технологиите и графичния дизайн. Границите са доста размити."

Джърмик казва, че хората му опитват да доставят максимално удоволствие с минимален ресурс. В началото много от драскулките са правени от дизайнера Денис Хуанг, поканен през 2000 г. лично от Пейдж и Брин да направи картинка за националния празник на Франция 14 юли. Тогава Хуанг е стажант, след това става шеф на "драскачите", а сега заема друга позиция извън отдела.

Създателите на стилизациите обикновено не получават индивидуално признание за работата си. "Не става дума за отделни хора, а за "Гугъл" като култура", обяснява Джърмик.

Повечето от работещите по техническата част на изображенията го правят по принципа на компанията за 20-те процента - служителите могат да отделят 20% от работното се време за някакъв проект извън основното им задължение. Крис Хом е един от тези инженери и според него промените в логото правят по-човешка страницата на търсачката. Той самият днес работи като член на екипа на "драскачите" и казва, че подтикът за него да се занимава с това бил, когато видял собствената си майка да подобрява рекорда си на една от олимпийските картинки игри.

Решението какво точно да се пусне в конкретен ден се взема на демократичен принцип, разказва още Джърмик. Екипът се събира и заедно размишлява на какво или кого да е посветено поредното изображение. 

Става дума повече за елемент на изненада и за това да се намери подходящ момент да се почете дадена личност. Ако се чака до 150-а годишнина на авиаторката Амелия Еърхарт, ще минат доста години. Голяма е ролята на предложенията на потребителите, както и на служители от офисите на "Гугъл" в страни извън САЩ. Често се отдават предпочитания на личности и събития, свързани с техническите иновации.

Много от драскулките се създават с цифрови устройства за рисуване, но някои са съвсем класически, в тях е използвана реална картина като в случая с Густав Климт. "Исках да почета Климт с най-прочутата му картина - "Целувката". Надявам се, че скромната ни драскулка се е справила с тази задача", казва Дженифър Хом.

В повечето случаи създаването на картинките изисква голямо въображение и забавно намигване към нейния обект. Почитането на Марк Твен например е направено чрез Том Сойер и Хък Фин, които боядисват оградата в цветовете на търсачката.

Популярността на този начин на представяне на събитията и личностите бързо породи спора дали картинките на "Гугъл" са изкуство. "Важен елемент в изкуството е, че то е освободено от предназначение - казва Деян Суджич, директор на лондонския музей на дизайна. - Дизайнът, наричан още комерсиално, търговско изкуство, е обвързан със задължението да е функционален. Гледам на драскулките като на забавен, игрови начин да коментираш случващото се, но не и като на изкуство. Интересни са, защото провокират разговор. Но фактът, че са достъпни за милиони, не ги прави по-добри или по-признати творби на дизайна", смята той.