Естествено било за ромите да им куца българският език

Животът

13-01-2013, 16:24

Снимка:

Plovdivutre.bg, архив

Автор:

Plovdivutre.bg

Всичко от Автора

Трябвало да променим някои антиромски стереотипи в училище

В навечерието на ромската Нова Година Центърът за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе" даде пресконференция, на която представи някои от антиромските стереотипи и пътищата за тяхното преодоляване.

От там изнесоха данни за проведено през 2011 година проучване сред учители, здравни и социални работници в шест области - София, Враца, Велико Търново, Шумен, Бургас и Пазарджик за стереотипите спрямо ромите, посочва news.bg.

 „Резултатите са стряскащи", заяви Диан Колев от „Амалипе". „Има диаметрални нагласи, ако се сравнява отношението към ромите и към мюсюлманите или други етноси", посочи той.

Асоциативно ромите се възприемат най-вече като престъпници, нечистоплътни, мързеливи и необразовани хора. Едва на осмо и девето място се посочват положителни характеристики като музикалност и веселие.

Само 26% от учителите смятат, че образователните стандарти за ромските деца трябва да са по-ниски и те трябва да наблягат на музика, танци и трудово обучение. „Естествено е ромските деца да имат много по-ниски показатели, ако основните предмети за тях са математика, български език и литература", изтъкна Колев.

"Учителите обясняват ниския успех на ромите с майчиния им език, ранните им бракове и в много по-малка степен с недостатъците на образователната им система", отбеляза той.

Като положителна тенденция Колев определи факта, че информираната аудитория от обществото не споделя тези стереотипи.

От „Алипе" са на мнение, че трябва да има повече информация за ромите, за да се променят стереотипите спрямо тях. Според центъра учителите, социалните и здравни работници трябва да са активни участници в интеграционния процес и да имат добра координация помежду си.

В учебно заведение в столицата се привличат студенти за процеса за обучение на децата. Като друга много положителна практика е работата на принципа „Всяко дете - отличник".

Така се откриват положителните заложби и се разкрива потенциала на децата. Благодарение на студентите отсъствията на ромските ученици са намалели, споделят преподаватели.