Избрани Новини
Концесията на Централна гара блокира милиони от ЕС
11-02-2013, 09:59
Снимка:plovdiv.utre.bg, архив
Автор:Plovdivutre.bg
Дани Каназирева: 10 млн. лева инвестиция за 35 години - това е смешно
Категорично против концесионирането на Централна гара Пловдив сме. Това заяви общинската съветничка Дани Каназирева. Според Интегрирания план за градско възстановяване, чието обсъждане бе в петък, Централна гара е една от трите зони, за които Пловдив може да спечели милиони левове в следващия програмен период 2014 - 2020 г. Концесията може да блокира проектите на държавата и общината и да попречи на изграждането на нова пътна инфраструктура: подземно съоръжение под гарата между бул. "Македония" и "Васил Априлов", какъвто проект вече е подготвен по поръчка на НКЖИ , и южната тангента покрай жп ареала, коментира Каназирева.
Имаме съмнения и около законността на концесията с оглед неизяснена собственост, посочва Дани Каназирева. В обхвата й са описани два пешеходни подлеза - с площ 1200 кв. м., под жп ареала, и още един с площ 570 кв. м. Вторият е общинска собственост, тъй като се намира под бул. "Христо Ботев". Известно е, че това съоръжение е предоставено на концесия, чийто срок не е изтекъл, а общината не е питана за становище.
Учредяването на особено право на ползване върху 38 790 кв. метра земя ведно с построените в тях сгради носи сериозен риск за запазването на обществения интерес, твърди Каназирева. Задължителната инвестиция, посочена от НКЖИ, е смешно малка: едва 10 204 430 лв., без включен ДДС, за целия 35-годишен срок на концесията. Почти цялата сума трябва да бъде инвестирана в рамките на първите четири години, което означава, че в следващите 31 години концесионерът е задължен да вложи само един милион лева. Това е изключително несериозно, като се има предвид, че в условията е включено изграждане на хотел, автогара, два ескалатора, три пътнически асансьора, многофункционална обслужваща сграда, офиси, търговски обекти, а също така тяхна поддръжка и обслужване. За сравнение, проектът за рехабилитация на Централна гара – София, е изчислен на прогнозна стойност 52 млн. лева.
Община Пловдив правилно е реагирала с отрицателно становище относно концесията на Централна гара пред НКЖИ. Това обаче трябваше да стане много по-рано, защото процедурата е започната преди една година, счита Дани Каназирева
Топ Новини