Избрани Новини
Къде са спалните вагони между София и Варна?
В момента пътуват само кушети, за които трудно можете да си купите място
От близо година в нощните влакове между Варна и София няма спални вагони. Година преди това те бяха разредени по веднъж седмично. Единственият "лукс" сега са кушет-вагоните - доста по-неудобни от спалните. За тях обаче билети се намират трудно. Поне в бюрата за предварителна продажба. Иначе в купетата места бол. На които няма проблем да се настаните, ако си платите билета в брой на шафнера вместо на гишето. Къде изченаха спалните вагони, разследва вестник "Труд" в днешния си брой.
Тридесетте спални вагона, които правителството купи от турската компания “Тювасаш”, не могат да получат евросертификат, тъй като в тях има стари части и елементи, за които липсват документи, че отговарят на изискванията на ЕС.
Талигите им са френски модел от 70-те години на миналия век. Има проблем с ел. инсталацията, а също така липсват документи за спирачната система и горимостта на материалите в купетата, твърдят източници на “Труд”. Тридесетте вагона бяха купени за около 66 млн. лева през есента на 2010 г., когато министър на транспорта бе Александър Цветков, а шеф на БДЖ - Пенчо Попов.
Част от новите вагони са в България от август м.г., но нямат разрешение за пускане в експлоатация.
Беше ясно, че ще се стигне дотук. Турците нямаха документи за оперативна съвместимост, каза бившият шеф на жп агенцията в транспортното министерство Симеон Ананиев. Махнаха ме и след 10 дни сключиха договора за вагоните, добави той.
По подобна схема тройната коалиция също купи 30 спални вагона, като сделката още се проверява от прокуратурата.
Новите вагони май са стари
Пускането в употреба на новите спални вагони, купени от турската компания “Тювасаш”, е на практика невъзможно. Тридесетте возила все още не са получили евросертификат за оперативна съвместимост от независим орган за движение в рамките на Европейския съюз, въпреки че първите бяха произведени и доставени у нас още през август м.г.
Според източници на “Труд” основният проблем е, че новите вагони не са съвсем нови. Ходовата им част (талигите) била френска в серийно производство през 70-те години на миналия век. Други елементи пък се оказали корейско производство и за тях трудно можел да се извади документ, че отговарят на европейските стандарти. Проблем имало и с електрическото захранване на вагоните, което напълно отговаряло на турските изисквания, но не и на нормите в ЕС.
Спирачната система също няма сертификат за оперативна съвместимост с ЕС. Липсва и документ за негоримост на материалите в спалните купета, твърдят източниците на “Труд”.
Досега от Министерството на транспорта и от БДЖ упорито отказват коментар за новите спални вагони с аргумента, че изваждането на сертификатите е задължение на турския производител. “Единственото, което можем да направим и го правим, е да начисляваме неустойки на “Тювасаш”, заяви наскоро пред “Труд” шефът на борда на БДЖ Владимир Владимиров. Той уточни, че жп компанията вече е начислила парична санкция на производителя от 1 млн. лева.
Вече бившият министър на транспорта Ивайло Московски обещаваше вагоните да бъдат пуснати още през миналия летен туристически сезон. След това актуализира прогнозата за Коледа, а след това за март т. г. И поредният срок обаче не беше спазен.
“Новите” спални вагони са поръчани от правителството на ГЕРБ през есента на 2010 г., а договорът по неофициална информация е за около 66 млн. лева.
“Истината е, че още преди сключването на контракта сме искали документите за оперативна съвместимост, но турците ги нямаха”, каза пред “Труд” бившият шеф на агенция “Железопътна администрация” Симеон Ананиев. “Махнаха ме през октомври 2010 г. и само 10 дни по-късно подписаха договора с “Тювасаш”, добави той.
Така сагата около спалните вагони на БДЖ много заприличва на втора афера от типа “Арвекс” по време на управлението на тройната коалиция. Тогава от швейцарската компания бяха купени за над 30 млн. лева 30 вагона, които се оказа, че години по-рано са били предадени за старо желязо. От тях у нас бяха доставени само 12, но въпреки това платихме почти цялата сума.
Топ Новини