"Подкрепа" за приватизацията на БДЖ: Създава се нов монополист!

Мисия Пловдив

19-03-2013, 13:15

Автор:

Plovdivutre.bg

Всичко от Автора

Ще започне такова източване, каквото дори сегашните монополисти не могат да си позволят да правят

Очертава се създаването на нов монополист!

Това алармираха от регионалната организация на КТ "Подкрепа" относно предстояща приватизация на БДЖ - товарни превози.

"Упорито се говори, че в приватизацията везните се накланят силно в полза на БДЖ-частен превозвач със 100 % Румънско участие!  Пазарният дял на БДЖ е 14-17%. Ако БДЖ купи БДЖ, става дружество с напълно монополистичен пазарен дял от 96-99%! Тогава ще започне такова източване, каквото дори сегашните монополисти не могат да си позволят да правят. На практика за транспортните фирми няма никакъв регулиращ орган. Превода на средства от приходите на бъдещият монополист за Румъния ще става „оперативно” ежемесечно. Контрол практически не може да има, защото дори в Агенцията за приватизация има предвидени механизми само след приватизационни инвестиции и за социален пакет, а липсват механизми за следене на оперативните приходи. Със създаването на монополист с Румънска собственост вероятно ще се загърбят и не интересните за Румъния транзитни превози от Драгоман през Свиленград за близкия Изток. Това ще създаде условия за пренасочване на част от тези товари от Европа през Русе до Свиленград и дори до Констанца и от там по море до Истанбул. Ще се обезсмисли почти и Дунав мост 2. На практика постигнатите 17% дял от обема на товарни превози на БДЖ до момента е чрез дъмпингови цени към досегашните клиенти на БДЖ. Ако се реализира приватизация от БДЖ на БДЖ, необходимостта от такъв дъмпинг ще отпадне. Цените на товарни превози ще се повишат.

Ремонта на вагоните ще се извършва в Румъния- ще бъдат съкратени много наши работници от депата. Нарязването на скрап на вагони и локомотиви ще започне тотално, защото си имат техни излишни. Дори нарязаният скрап няма да се вози до нашите стоманодобивни пещи в Перник, а ще се вози до Румъния и това ще доведе до безработица и в металургията и от там като спирала тотално в цялата икономика, машиностроене, строителството.

Не то допускайте това!!! Много е опасно! Монополът в динамична система като в транспорта води много бързо до вдигането на цените и безконтролно преливане на финансови средства директно и  ежедневно в Румъния! Надявам се да се намесите директно или поне с намесата на КЗК  - тя е била до момента под прякото въздействие на старото правителство в целта му да продаде БДЖ, затова тя не се е намесила предварително още на етапа на определяне фирмите, които се допускат до финалния етап на процедурата и да съобрази, че се продава монополист с над 95% дял в товарните превози. Необходимо е сега да се наблегне на вероятността да се достигне до монополно  положение и да се предотврати това предварително.

Нелепо е БДЖ-ЕАД холдинг директно да обвързва продажбата на дъщерното си дружество БДЖ- Товарни превози с погасяването на дълга за Пътническите превози- Дезиро към немските банки.

Нелепо е стария министър да отправя закани, че ако не се продаде БДЖ.- Товарни превози, няма да има БДЖ въобще, а да се създаде група/комитет/ под ръководството на новия министър с широко участие и на синдикатите за контакт с кредиторите на БДЖ, като се предвидят и другите обстоятелства, довели до дълговете на Товарни превози в годините назад, за което Държавата не е помагала. Например- на два пъти тежко „Юго ембарго” и забавянето  с 4 години на тогава имащия голям смисъл Дунав мост2, криминалните действия на предишните ръководства при продажбата на Кремиковци, на Товарна Гара Пловдив, закупуването на бракуваните  вагони от Швейцария и други крупни случаи. Да не се забравя и дългогодишното покровителстване на силното автомобилно лоби, довело до прехвърлянето на значителен обем товарни превози на автомобилен транспорт, изразходващ скъпо течно гориво, внасяно от Русия, който разход е основен дял на външно-търговския дефицит на БЪЛГАРИЯ.

Необходимо е държавата да поеме своя дял от причините, довели до тежкото състояние на БДЖ, като поеме част от дълговете му и недопусне нито продажба, нито фалирането на една от емблемите на държавността- ДЪРЖАВНАТА ЖЕЛЕЗНИЦА!"



Снимка на Деня

Щрихи от Плевен