Продават полски яйца за български

Животът

05-04-2013, 08:53

Автор:

Plovdivutre.bg

Всичко от Автора

Веригите вече договорили евтин внос, родните производители работят на загуба

С етикетите на яйцата действително се правят много грозни манипулации и се подвеждат клиентите. Често на етикета с големи букви пише, че яйцата са произведени за българска фирма, а с малки букви в някой ъгъл се посочва, че производителят е Полша. Това казва в интервю за feremer.bg производителят на яйца Александър Дъков от Браншовия съюз на производителите на яйца към Асоциацията на земеделските производители в България (АЗПБ). Най-сигурният начин да се разбере дали едно яйце е българско е да се види печата. Там, освен кода за категорията, региона и номера на фермата, има абревиатура и с името на държавата - в случая BG, посочва Дъков.

Яйцето е стока, която има много кратък срок на годност - 28 дни. Контролът на полските яйца по принцип е малко трудно да се осъществи, обяснява Дъков. С влизането ни в ЕС границите паднаха и всеки има право да влезе на общия пазар. Според него проблемът по-скоро се корени в това, че няма точна информация по какъв начин и какви яйца попадат в България. За една полска фирма не е никакъв проблем например да внесе яйца за преработка, клас Б, които са държани охладени цял месец, при което някой недобросъвестен търговец да ги пакетира и да ги продаде, казва той. Има начини да се разбере, че яйцата са били за преработка и да се докаже. Външният вид обаче не е показател.

"Преди две години цените на яйцата преди Великден паднаха драстично. Полските не се продадоха и в една от големите търговски вериги пуснаха яйца с изтекъл срок на годност с надпис: "Яйца с изтекъл срок на годност - 50% намаление". Но знаете ли кое беше куриозът?! Това, че тези яйца се купуваха. Така вероятно ще стане и през тази година, защото веригите вече са си договорили полските яйца", прогнозира браншовикът. 

По думите на Дъков полските яйца са по евтини, защото поляците от 5 години получават субсидии. Другият фактор, който позволява по-ниски цени на поляците, е ДДС-то. Там то е 7%, докато в България е 20%. Ето така ние ставаме неконкурентоспособни, коментира той. Преди две седмици цената на 1 яйце, размер L, от нашата фирма излизаше на цена 18 ст. В момента вече е 15 ст., а себестойността ни е около 16,5 ст. В момента близо 1000 лв. на ден сме на загуба, казва Дъков.

Производителят казва, че е участвал в сътрудничество с голяма верига и е издържал една година. "Страшно е! Закъснение при доставката на стоката с 10-15 минути се санкционираше. Отделно, тъй като тогава снабдявахме 18 магазина от веригата, за една година платихме 18 хил. лв. такса "площ". Тоест на нас са ни осигурили 2 кв.м площ за стоката, която площ ни струва 1000 лв. Задължени сме да правим промоции за наша сметка. Ако искаме да увеличим цената, трябва 1 месец предварително да уведомим за това", разказва Дъков.