Пламен Орешарски: Протестите ме амбицират още повече

Най-доброто от печата

07-06-2013, 06:17

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Приходните агенции ще бъдат реорганизирани като стил на работа

Сряда следобед. Току-що е завършило първото заседание на кабинета “Орешарски”. Разговаряме с министър-председателя малко след като е заявил пред медиите: “Никога ситуацията в страната не е била толкова зле”.

От избирането на правителството е минала точно една седмица. То още не е започнало същинската си работа, а вече бе свидетел на първите улични протести и искания за оставка.

Орешарски ни посреща с широка усмивка. Докато правим обичайните снимки за интервюто, обсъждаме интериора в кабинета. Орешарски споделя, че му харесва модерния и изчистен дизайн на мебелите, пречи му само липсата на достатъчно светлина. Бюрото още е почти празно - само телефон и лаптоп. “Наследих лаптопа, но ми е удобен, защото си го ползвам вкъщи на фотьойла”, казва премиерът. 
 

- Мина една седмица от избирането ви за премиер. Коя е добрата и коя е лошата новина от това, което заварихте, г-н премиер?

- Още нямаме точна представа за това, което заварваме. Възложил съм на министрите да направят една инвентаризация на най-острите нерешени въпроси, които ще ги адресираме за разрешаване. Има няколко критични сектора, които ме притесняват. Сред тях безспорно са енергетиката и здравеопазването, където ще са необходими по-сериозни мерки. Най-вече като стабилизиране на системите в краткосрочен план, а по-нататък ще мислим за по-нататъшното им укрепване. 

- Вие какво очаквахте?

- Състоянието на фиска е отражение на икономическата депресия, която продължава вече пета година и трябват много сериозни стъпки, за да се очертае изходът. Преди всичко - чрез цялостно подобряване на средата за бизнес и привличане на външни инвестиции. Само с местни няма да се оправим. Макар че нашите усилия на първо място ще бъдат насочени към възстановяване на доверието на местните инвеститори. За да дойдат чуждите, те трябва да видят първо, че местните инвестират. 

- Казахте, че не очаквате 100 дни спокойствие, но дори и 10 не ви дадоха. Какво мислите за протестите срещу кабинета на петия ден?

- Аз съм склонен да се вслушвам във всякакви критики, в това число и протести. Мисля, че бяха прибързани и ярко политически. Амбицират ме повече да работим така, че хората, които са оказали доверие на тези политически сили, да се убедят, че правителството работи и за тях. Мисля, че това е пътят да осигурим необходимото спокойствие в средносрочен план, за да изпълним целите си. Ключовата задача е не дали някой се е обявил срещу кабинета “Орешарски”, а как ще усетят хората първите стъпки. Затова сме особено амбицирани да направим първите стъпки за възвръщане на доверието в институциите, защото все пак кабинетът е институция. 

- Големият риск е да не се плъзнете в популистки решения, за да отговорите на исканията на протестиращите, загърбвайки програмата си. Осъзнавате ли това и как смятате да пазите кабинета от залитане в евтин популизъм?

- Напълно. Аз много пъти подчертавах, че ние сме програмно правителство и имаме ясно разписана програма. На първия работен ден имах неформално заседание на Министерския съвет, на което първата задача бе точно тази - всички министри да разпишат мерки в изпълнение на целите, които гласува парламентът. До седмица ще имаме подробно разписан план за действие, който ще обявим пред обществеността. Ще се стремим да изпълняваме всички мерки в плана. 
Животът е динамичен. Където е необходимо, ще обясним защо видоизменяме целите и инструментите. Където се забавим - също ще обясним защо не съумяваме да се справим в този срок, който предварително сме набелязали. Ще се стремим да бъдем много открити. Мисля, че това е начинът да възвърнем, макар и частично, доверието. Не в нас - в институциите. 

- Поискахте да няма политкомисари в правителството, а само експерти. Смятате ли, че този състав на кабинета гарантира пълната свобода на вас и екипа ви от партийните централи?

- Да поясня - аз не се притеснявам от политически лица. Моето притеснение беше свързано с възприятието на обществото. Аз мога да работя с широк кръг от експерти, независимо дали са с едни или други политически възгледи. 
Щеше да бъде лош сигнал към обществото, ако има ярки политически фигури, които се свързват с ръководствата на партии, които и да са те. Мисля, че успях да постигна разбирателство в парламентарните групи, които ме подкрепят. И виждате, че дори партийните фигури от кабинета са преди всичко признати като разбиращи в съответната област. Това ме обнадеждава, че можем да работим професионално.

- Усетихте ли вече партиен натиск върху вас - било то за кадрови назначения или решения на кабинета?

- Не, но въпросът ви е основателен. Защото очаквам да има и такива случаи. На настоящия етап ние сме свършили много малко, за да правим подобни изводи. 

- Имате ли готов отговор за такива ситуации? Примерно - звъни ви депутатът Х и ви казва “Назначи този, а не онзи” или “Искам помощ за тази сделка”?

- Няма да ме изненада. Аз съм бил диалогичен и в миналия си мандат, когато заемах сравнително висока позиция (финансов министър в кабинета “Станишев” - бел.ред.). Имал съм добро разбирателство с подкрепящите ни тогава политически сили. 

- Започнахте със социалния пакет. Не е ли рано да планирате разходи, преди да сте видели реалното състояние на бюджета?

- Да, виждаме, че бюджетът е под риск за неизпълнение. Трите мерки, които обявихме обаче днес (в сряда - бел.ред.), са в програмата, която изпълняваме. Искаме веднага да дадем първи сигнал, че ние ще се придържаме към тези мерки, независимо дали са от групата неотложни мерки за граждани или за бизнеса. Ние вече стартирахме неотложни мерки за подобряване на бизнес климата. Още следващата седмица ще планираме среща с работодателските организации, за да прокоментираме още веднъж най-тесните места в посока облекчаване на административната тежест. Тази задача, разбира се, е по-дългосрочна, но първи стъпки могат да се приемат веднага.
Ще облекчим административната среда за правене на бизнес чрез по-бързи и ефективни административни услуги, скъсяване на сроковете за тези режими, които не могат да бъдат отменени, и инвентаризиране на други, които са ненужни. Предварителното ми наблюдение е, че голяма част от тези режими са в компетенциите на общинските власти. Затова ще влезем в диалог с тях, а ако е необходимо, ще предложим и законодателни промени, за да ги облекчим максимално. 

- Кои са първите три неща, които ще направите за подобряване на бизнес средата?

- Първото вече го казах - подобряване на цялостната среда за правене на бизнес. Второ, ще направим усилия за подобряване на достъпа до кредитиране. Ще развием функциите на Българската банка за развитие. Ще привлечем допълнителни ресурси в нея. Имам известни критики за сегашното  състояние и практиката през последните години. Ще я коригираме. Ще направим по-тясно сътрудничеството между банката и Агенцията за експортно застраховане, така че да насърчаваме в по-голяма степен и експорта. Ще се опитаме да координираме по-добре и частните инвестиции. Трябва много по-ефективна координация на държавно равнище.

- Служебното правителство обяви, че бюджетният дефицит ще е с 220 млн. лева повече в края на годината. Вие сега говорите за 1 млрд. лева неизпълнение. Откъде дойде тази голяма разлика?

- Аз не бързам да говоря за дефицита. Това са данни, които ми докладва финансовият министър. Това са очаквания за изпълнение на бюджета от двете приходни агенции (НАП и Агенция “Митници” - бел.ред.). Подчертавам - те са в стария си ръководен състав, тоест може да считаме, че те не са манипулирани по никакъв начин и са експертни очаквания за затрудненията в приходната част, които ни очакват тази година. Ние ще направим всичко възможно да минимизираме тези цифри. От днешна гледна точка не е изпусната възможността да се съберем в гласувания дефицит. Ще се стремим към това.

Разбира се, че има натиск върху разходната част. Подчертавам обаче, че пакетът от социални мерки, приет от кабинета, не изисква ангажиране на нов ресурс, а преструктуриране на разходи. Така че тези мерки не ги броим като влошаващи фискалното състояние. 

- Каква е прогнозата ви за размера на бюджетния дефицит в края на годината?

- Иска ми се той да остане 1,3% от БВП. Ако не съумеем да подобрим събираемостта или ако изникнат допълнителни разходи - също в графата “неотложни”, ще се стремим превишението да е минимално и да не поставим под заплаха фискалната устойчивост. Тоест, оставям лека врата, но ми се иска да не я използваме. 

- Заявихте, че ще рефинансирате дълга. Как - с вътрешни емисии или международни заеми?

- Има потенциал да се рефинансира през вътрешни емисии. Ще се въздържаме от нов външен дълг. Още повече че следващата година ни предстои външна емисия, за да рефинансираме излизащия в падеж сравнително голям облигационен заем. Става дума за падеж на облигации на стойност около 1 млрд. долара. Това е втората порция заменени брейди облигации. 

- Акцент в кампанията ви бе, че ще премахнете рекета над бизнеса. Кои са първите конкретни стъпки, които ще предложите?

- Колкото и странно да звучи, първата конкретна стъпка е да установя контрол върху факторите, които упражняват рекет върху бизнеса. Приходните агенции ще бъдат реорганизирани като стил на работа и ще бъде насърчено отново доброволното изпълнение с контрол върху рисковия контингент данъкоплатци, а не повсеместно върху всички. Видяхме, че това не води до добри фискални резултати. Това потиска стопанската активност и намалява основата на облагането. 

- Ще гарантирате ли ускореното връщане на ДДС?

- От всички срещи с бизнеса не съм чул досега искания за ускорено връщане на ДДС, а за връщане на данъка в нормалните срокове. Тоест, срещу забавянето. Ускореното връщане на ДДС крие много рискове. Ние ще направим усилия - особено при изрядните фирми - действително да има ускоряване на връщането на ДДС. Но по-важното е да не забавяме връщането за останалите с фискални цели, както се правеше досега. 

- Кога ще извършите промени в двете приходни агенции?

- Този въпрос трябва да се зададе към финансовия министър. Аз няма да опекунствам над него. Той е достатъчно грамотен и достатъчно добре подготвен професионално. Ако му оказвам помощ, това ще е само в началото. Иначе разчитам изцяло на него. 

- Какво ще поискате от руския заместник-министър по преговорите за АЕЦ “Белене” и иска на “Росатом” срещу България?

- Предстои среща на икономическия министър. Той трябва да се запознае с искането на руската страна. Мога да кажа, че ни очакват тежки преговори. На този етап по-скоро ще изслушаме руската страна и ще помолим за максимално отлагане на иска, за да имаме време да се запознаем с целия проект и всички досега водени разговори. Т.е. да бъдем в условия на известност. 

- Склонен ли сте да рестартирате проекта “Белене” в замяна на оттегляне на иска на “Росатом”?

- Не съм склонен нищо на този етап. Трябва да оценим трезво проекта и да изградим позиция, която да удовлетворява българския интерес. 

- Ще търсите ли външен консултант?

- Ако въпросът е - ще платите ли нови милиони за външни оценки, отговорът е “Не, няма”. По-скоро ще ползваме извършен вече анализ, като се актуализират цифрите в него. Няма да възлагаме нови скъпи поръчки, за да не харчим излишни пари.

Роден е на 21 февруари 1960 г. в Дупница.
Завършва УНСС през 1985 г. - магистър по “Финанси и право”. Доктор по икономика.
От 1992 г. до 1997 г. е зам.-шеф на катедра “Финанси” в УНСС.
От 1997 г. до 2001 г. е заместник-министър на финансите в правителството на Иван Костов.
От 2005 г. до 2009 г. е министър на финансите в правителството на Сергей Станишев.
От 2009 г. е депутат, член на парламентарната комисия по бюджет и финанси.
Семеен, с един син.