Откриха "Тракия"! Готови ли сте за новото трасе?

След 40 години строителство магистралата е официално открита

Днес на 15 юли 2013 година официално бе открит и последният участък от автомагистрала "Тракия" - от пътен възел "Зимница" до Карнобат. Общата дължина на трасето е 360 километра. Първите автомобили ще могат да преминават по магистралата след 14.00 часа.

 

Официалната церемония по откриването се състоя от 10,30 часа. Сливенският митрополит Йоаникий отслужи водосвет.

Отсечката пътен възел "Зимница" – Карнобат откриха президентът Росен Плевнелиев и министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Присъстваха министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов, председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Лазар Лазаров, инж. Илиана Захариева - член на УС, депутати, дългогодишни служители на държавната пътна администрация.

 

"Една или две магистрали не са достатъчни за България. Целта е до 2020 година да бъдат завършени седем магистрали и тя е постижима", заяви Росен Плевнелиев. С откриването на участъка от пътен възел "Зимница" до Карнобат след повече от 40 години магистралата от София до Бургас ще бъде пусната за движение. Президентът прогнозира, че не по-късно от средата на 2014 година АМ "Марица" ще бъде завършена, през 2015 г. – и АМ "Струма", а работата по другите проекти ще продължи след 2016 година.

 

За периода след 2014 г. държавният глава очаква темпът на строителство от около 60 км годишно да бъде запазен. Президентът припомни още, че 80 на сто от средствата за изграждането на АМ "Тракия" са от Европейския съюз.

 

Строителството на  "Тракия" започва от 1975 г. По проект трасето ще свързва София и Бургас през Пловдив. Общата й дължина е 368.5 км. Към ноември 1999 г. от тях са готови 173.5 км. Автомагистрала "Тракия" в участъка "София-Оризово" (с дължина 172 км) и от Оризово до Бургас запад (с дължина 19 км) е проект, свързан с транспортен Коридор номер 8.

 

На българска територия Коридор номер 8 започва от двете черноморски пристанища Бургас и Варна, минава през автомагистрала "Тракия" и завършва на македонската граница при Гюешево. През 2000 година България взима 100 млн. евро заем от Европейската инвестиционна банка за изграждането на АМ "Тракия" в участъците лот 1 (Оризово-Стара Загора) и лот 5 (Карнобат - Бургас).

 

През 2010 година Росен Плевнелиев, тогава министър на регионалното развитие и благоустройство, обявява началото на тръжната процедура за Лот 3 на автомагистрала "Тракия" в участъка от Нова Загора до Ямбол. Проектът за доизграждане на магистралата е одобрен няколко месеца по-късно от Съветът за координация при управление на средствата от Европейския съюз.

 

Проектът се финансира от Оперативна програма "Транспорт". Той включва три лота, в участъка между Стара Загора и Карнобат, с обща дължина 115.18 километра. След приключване на проекта общата дължина на магистралата е 356 км.

 

През 2012 г. е открит участъкът от пътния възел за Ямбол до новоизградения пътен възел за Зимница (Лот 4.1). Лот 4.2, който обхваща около 34 км между пътен възел "Зимница" и Карнобат, е последната отсечка, с която автомагистрала "Тракия" е завършена от София до Бургас. На третия участък има 30 големи съоръжения – мостове, подлези, надлези, пътни възли и т. н. Три от тях са мостови съоръжения – над реките Тунджа, Мараш и Мочурица. Общо по проекта са изградени 5 пътни възли, 9 моста, 36 надлеза, 15 подлеза и 3 пресичания с ж. п. линии, информира "Фокус".