Не плащаме тока при 30% скок на сметката

Най-доброто от печата

19-07-2013, 06:01

Снимка:

Монитор

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

ЕРП-тата си прибират парите, след като докажат разхода в съда

Потребителите да не плащат месечната си сметка за ток, ако тя превишава с 30% средногодишният им разход за електроенергия. ЕРП-тата ще могат да си приберат парите едва след като заведат дело в съда и докажат пред магистратите, че клиентът наистина е изразходвал повече ток през съответния месец. Такава законодателна поправка за защита на хората от монополистите на пазара обмислят в БСП, каза пред „Монитор” социалистът Явор Куюмджиев.

 

В момента ако сметката на клиента е завишена, той трябва първо да си я плати, за да не му спрат тока, и едва тогава да заведе дело срещу енергоразпределителното дружество, за да защити правата си и евентуално да му върнат парите.

 

„Това е като да отидеш да доказваш, че не си камила”, описа образно депутатът тежката процедура.

 

Затова се планира обратното положение – първо ЕРП-тата доказват завишения разход, а после прибират средствата.

 

Промяната е част от общо четири мерки, които БСП предлага, за да се спре тормозът на монополистите.

 

Друга идея на социалистите е ЕРП-тата задължително да предупреждават по ясен начин клиента си поне 24 ч. по-рано, че предстои да бъде прекъснато  електроподаването поради неплатена сметка или някакви просрочени задължения.

 

Самият Куюмджиев вече изпадал в нелепата ситуация да му спрат тока вкъщи, тъй като не знаел, че имал задължение от 5 лв. от месеци по-рано, на което дори били начислени няколко стотинки лихви. Сумата била изписвана с дребни букви във фактурите и той я пропуснал. За да му възстановят електроподаването, на следващия ден му поискали 35 лв., ако е готов да чака 3 дни, и 90 лв. за бърза услуга. „А можеше да не се стига до това, ако бях получил един SMS например с предупреждение”, подчерта депутатът.

 

Третата идея на БСП е да се създаде структура за независим контрол на измервателните уреди

 „Сега ако клиентът не е доволен от начина, по който електромерът му измерва, единственият на когото може да се оплаче, е съответното ЕРП.

 

Това е абсурдна ситуация”, коментира Куюмджиев. 

С четвъртата мярка пък дружествата ще бъдат задължени да правят качествено подаване на ток, а не да се стига до ситуации, в които уредите на хората да гърмят или да не могат едновременно да гледат телевизия и да си включат бойлера.

 

Всички тези промени ще важат не само при потребяването на електроенергия, а при отношенията с всички доставчици на услуги.

 

Те ще бъдат разписани като законодателни поправки през септември и ще ги приемем до следващия отоплителен сезон, обеща Куюмджиев.