Избрани Новини
Не плащаме тока при 30% скок на сметката
ЕРП-тата си прибират парите, след като докажат разхода в съда
Потребителите да не плащат месечната си сметка за ток, ако тя превишава с 30% средногодишният им разход за електроенергия. ЕРП-тата ще могат да си приберат парите едва след като заведат дело в съда и докажат пред магистратите, че клиентът наистина е изразходвал повече ток през съответния месец. Такава законодателна поправка за защита на хората от монополистите на пазара обмислят в БСП, каза пред „Монитор” социалистът Явор Куюмджиев.
В момента ако сметката на клиента е завишена, той трябва първо да си я плати, за да не му спрат тока, и едва тогава да заведе дело срещу енергоразпределителното дружество, за да защити правата си и евентуално да му върнат парите.
„Това е като да отидеш да доказваш, че не си камила”, описа образно депутатът тежката процедура.
Затова се планира обратното положение – първо ЕРП-тата доказват завишения разход, а после прибират средствата.
Промяната е част от общо четири мерки, които БСП предлага, за да се спре тормозът на монополистите.
Друга идея на социалистите е ЕРП-тата задължително да предупреждават по ясен начин клиента си поне 24 ч. по-рано, че предстои да бъде прекъснато електроподаването поради неплатена сметка или някакви просрочени задължения.
Самият Куюмджиев вече изпадал в нелепата ситуация да му спрат тока вкъщи, тъй като не знаел, че имал задължение от 5 лв. от месеци по-рано, на което дори били начислени няколко стотинки лихви. Сумата била изписвана с дребни букви във фактурите и той я пропуснал. За да му възстановят електроподаването, на следващия ден му поискали 35 лв., ако е готов да чака 3 дни, и 90 лв. за бърза услуга. „А можеше да не се стига до това, ако бях получил един SMS например с предупреждение”, подчерта депутатът.
Третата идея на БСП е да се създаде структура за независим контрол на измервателните уреди
„Сега ако клиентът не е доволен от начина, по който електромерът му измерва, единственият на когото може да се оплаче, е съответното ЕРП.
Това е абсурдна ситуация”, коментира Куюмджиев.
С четвъртата мярка пък дружествата ще бъдат задължени да правят качествено подаване на ток, а не да се стига до ситуации, в които уредите на хората да гърмят или да не могат едновременно да гледат телевизия и да си включат бойлера.
Всички тези промени ще важат не само при потребяването на електроенергия, а при отношенията с всички доставчици на услуги.
Те ще бъдат разписани като законодателни поправки през септември и ще ги приемем до следващия отоплителен сезон, обеща Куюмджиев.
Топ Новини