Социолози с две заплати

Най-доброто от печата

06-08-2013, 06:46

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

НЦИОМ на прокурор заради бонуси и роднини анкетьори

По две заплати вземали социолозите от НЦИОМ, за да мерят рейтингите на властта. Това разкри одит за работата на центъра от 1 януари 2012-а до 30 юни 2013 г. За едно и също проучване анализаторите вземали заплата два пъти - по трудов и по граждански договор. Социолозите си раздавали бонуси с парите, спечелени от частни поръчки, макар да са длъжни да ги отчетат в хазната. Освен това за година и половина са изплатили на външни лица 211 879 лв. без подписан договор. Проверката показала, че част от наетите анкетьори са роднини на служители в НЦИОМ. Заради тези нарушения шефът на парламента Михаил Миков ще сезира прокуратурата. Председателят на Народното събрание стои твърдо зад идеята НЦИОМ да бъде закрит. 

Поводът НЦИОМ да станат клиенти на прокуратурата е одитен доклад за работата на центъра от 1 януари 2012 до 30 юни 2013 г. В него са засечени странни възнаграждения на служителите. И са изплащани хонорари без договор. Бюджетът на НЦИОМ за тази година е около 500 000 лв., а миналата е бил малко над 380 000 лв. Щатното разписание на центъра е от 12 социолози, 1 технически сътрудник и 1 счетоводител. НЦИОМ може да сключва договори за различни типове проучвания на общественото мнение с различни организации.
От администрацията на парламента неофициално коментираха, че след като прочел констатациите на одита, Михаил Миков светкавично извикал в кабинета си шефката на НЦИОМ Лидия Йорданова - бесен заради роднински назначения и раздавани бонуси. Пак кулоарно се говори, че шефът на парламента бил склонен да освободи директорката по взаимно съгласие. А НЦИОМ, който е създаден ма 15 декември 1989 г., да бъде закрит. В противен случай трябвало да я уволни дисциплинарно, а
не искал тя да отнася целия батак
около центъра, тъй като вероятно вина за ситуацията имало и предишното ръководство на парламента. В кулоарите разказаха още, че след разговора с Миков Йорданова се почувствала зле - получила стенокардия. "Стандарт" потърси шефката на центъра за коментар, но до редакционното приключване на броя тя не отговаряше на обажданията. 
Оказва се, че в различните проучвания за анкетьори са наемани роднини на служители на НЦИОМ. А т.нар. собствени приходи не са превеждани към републиканския бюджет, а са разпределяни като вид парични бонуси чрез граждански договори. "НЦИОМ е заплащал на своите щатни служители за едни и същи дейности както възнаграждения по трудови правоотношения, така и по граждански такива", пише в заключението на документа за проверката на центъра. Така служителите получавали по 2 заплати на месец. Заключението: "Това на практика са прикрити трудови правоотношения".
Освен това за проверявания период са изплатени на външни лица суми без подписан договор. Става дума за анкетьори, а сумата е 211 879 лв. Последното е в нарушение на точка 19.7.8. от Плана за документооборота на счетоводните документи в Народното събрание изм. и доп. със Заповед номер 250-05-61 от 11.04.2012 г. И отговорност за нарушението носи ръководителят на НЦИОМ. 
С едно изречение във финалните страници на одита се казва, че "сключените граждански договори с ръководителя на НЦИОМ са недействителни". Проверяващите са констатирали и
нарушения при командировките на Йорданова
Там, както и по други пера, не е прилагана системата на двоен подпис. Крайният извод отново е "незаконосъобразност на предприетите действия и неспазването на финансовата и бюджетната дисциплина при поемане на задължения и извършване на разходи". 
Нарушения са засечени и при външните договори на НЦИОМ. Там не е определен редът и начинът за формиране на цената на изследванията, които центърът прави по поръчка на външни организации и институции. Така не е възможно да се съпоставят финансовите условия по сключваните договори и да се извърши контрол, заключават проверителите.
В одитния доклад с номер ОА-13-03/4 са обособени общо 4 части на проверка. Прегледани са изследванията, договорите за извънтрудовите правоотношения, гражданските договори с щатните служители на НЦИОМ и командировките. А една от общите констатации звучи така: "В правилата за устройството и дейността на НЦИОМ няма ясно определени организационна структура, ред за възлагане на дейности за изпълнение от външни лица, йерархичност и ясни права и задължения за докладване и дефиниране на процесите в НЦИОМ".