Избрани Новини
Българският поп - новата чалга
"Много се кефя, като ме питат що съм излязъл да пея на наградите на "Пайнер". Щото съм пълно гъзе, излизам и пея мойта песен, не пея чалга и не си въртя г*за. Карам всички чалгари да станат прави и ръцете им да опират в тавана.
Тези, дето казват, че подкрепят хип-хопа, седят на дивана, а аз го разпространявам на най-голямата сцена", каза неотдавна в интервю за "24 часа" рапърът 100 Кила. На 11-те награди на телевизия "Планета" в началото на тази година варненският изпълнител излезе на сцената заедно с Галена и двамата направиха общ ремикс на парчетата си "Аз съм 6" и "Дявола ме кара".
Като изключим Устата и Софи Маринова, които още преди години изпяха няколко дуета, доскоро бе немислимо попфолк певци да се изявяват пред една и съща публика заедно с рап, хип-хоп или поп артисти. От около година и половина музикалната сцена е коренно различна. Сега на билбордове и афиши едни и същи нощни клубове рекламират участия на Рафи и Азис, Алисия и "Ъпсурт", Криско и Анелия.
Една от причините за тази странна промяна е огромният бум, който направи българската популярна музика. Още миналото лято наред с фолк парчетата и западните хитове започнаха да се въртят и песни на няколко от вече познатите, а с тях и на новите имена, излезли от музикалните риалити формати. Звучаха не само от нощните клубове и кварталните кафенета, а и буквално ни заляха от радио и тв ефира. Нещо, което не се е случвало от години, според редакторите, подреждащи програмите на музикалните медии.
"Дим да ме няма" на Графа се превърна в тоталния хит на миналата година. Тананикаха си го дори току-що проговорили хлапета. Това лято отново е негова една от най-популярните песни - "А дано, ама надали", в която участват новите имена Михаела Филева и ВенЗи. Отвсякъде се чуват "Министърът на веселието" на Криско, Бобо и Лора Караджова, 4D на Део, Лео, Рафи и Играта, "Под открито небе" на ВенЗи и Печенката.
Приятелски компании се забавляват с рефрена на "Цяло лято" на Лео, Играта и Криско: "Градина, смокиня, направих се на свиня..." Нагоре в класациите светкавично се изкачи "Знаеш ли кой видях" на Криско, Ангел и Моисей, а през последните седмици към челните места върви и новото парче на Лора Караджова и Кристо "Повече от всичко". Всъщност това са само малка част от парчетата, които буквално бълва новото поколение изпълнители.
Никой от тях не пее чалга, но само за година имената им станаха изключително популярни, лицата им - разпознаваеми, а стълпотворението от млади хора на тяхно участие прилича на онова поколение, блъскащо се да гледа "Ролинг стоунс" през 60-те години на миналия век.
"Първият сезон на "Х фактор" отвори широко една врата, която беше почти затворена за българска музика през годините", обяснява бума на поп изпълнителите Саня Армутлиева, която оглавява "Вирджиния рекърдс". Според нея няма стил, който да държи първенството: "Съвсем нормална тенденция за повечето държави е популярността на попа и хип-хопа."
Те дори изместват попфолка, а пред "24 часа" певецът Миро изрази и друга теория, че хип-хопът е алтернатива или продължение на чалгата. Според него засяга същата тематика - отново се говори за пари, секс, езикът е нецензурен. Но пък защити имена като "Ъпсурт", които за него са класици и не са свалили нивото си.
Със сигурност влизането на популярната музика в заведенията, в които преди звучеше само попфолк, промени донякъде вкуса на клиентите, които бяха свикнали да танцуват
само на етноритми.
"Мразя чалга и се радвам, че новите имена взеха хляба на фолкпевците", са чести реплики, които се чуват от най-заклетите противници на попфолка. Дали наистина тази музика отмира, или има място за всички под слънцето?
"Не мисля, че говорим за изместване, а просто за заемане на място, което и преди се е полагало на поп музиката. Попфолк публиката просто се отвори и за другите стилове, като започна да се забавлява по нов начин. Парадоксално, Криско застана до Галена, а Рафи - до Азис, на клубната сцена. Има и още нещо - в редиците на попфолка като че ли липсват много нови имена и в този смисъл поп сцената сякаш ги изпревари. Това обаче е динамичен процес и винаги може да се промени", казва Саня Армутлиева.
От "Пайнер", които продуцират имена като Преслава, Галена, Ивана, Глория, твърдят, че хляб има за всички, важното е да има хубави песни независимо от жанра. А техният категорично не страда от промените, напротив - и той се променя, а участията съвсем не са намалели. Техните артисти следват максимата, че на музиката трябват предизвикателства, за да се развива. Това е и причината понякога да правят дуети с певци от други жанрове. Нелина например е пяла дори с рокаджийката Милена Славова. "Хонорарите не са пострадали, наскоро се тиражираха размерите им, въпреки че списъкът не беше съвсем актуален, но е достатъчно показателен за състоянието на пазара", казват от екипа на "Пайнер", отхвърляйки твърденията, че попфолкът е в криза.
Промяната в песните на техните изпълнители, които вече по-скоро наподобяват поп, обясняват с вътрешната конкуренция, която е много по-голяма от външната. Огромният брой певци, с които разполагат, имат пълна творческа свобода, като някои вървят към поп, други търсят гръцки нюанси, трети остават в балканските ритми, но с денс звучене. Интересът на публиката показва, че все още има интерес и към ранния попфолк, за което говорят вечерите, които се правят по заведенията из цялата страна,
посветени на динозаврите на фолка. Там посетителите са на средна възраст, които предпочитат да се забавляват с песните от младостта си.
По-младите им фенове обаче обръщат глава и към поп музиката и вече имат общи интереси с връстниците си, които не понасят попфолк. Типичен пример за това е един ангажимент на Криско, за който той разказа неотдавна. Озовал се в някаква механа, където по негови думи се въртели гьобеци. В момента, в който той запял, настроението изобщо не се променило, а хората продължили да се забавляват независимо от смяната на стила.
"Публиката на новата българска музика е основно много млада, предимно градска, със сериозни интереси в областта на музиката изобщо. Грешно би било да кажа, че долната граница на възрастта е 11-12 г., защото може да откриете сериозни почитатели на Рафи или на Ангел и Моисей и сред 5-6-годишните. 30-35 г. е може би горната граница, но тя пак е гъвкава, защото има и огромно количество родители, които също симпатизират на новите български артисти", разяснява Саня Армутлиева.
Тя е категорична и че никога не е имало истинска война между фолка и поп, рап или хип-хоп музиката. Дава за пример Америка, където би било абсурдно арендби изпълнителите да водят битки с кънтрипевците и Алиша Кийс да не иска да застане на една сцена редом с Шаная Туейн. Всеки жанр си има своята публика, която често дори се препокрива. Във всеки стил има стойностни артисти, а феновете трябва да имат правото на избор да се забавляват по различен начин.
За така дълго чаканото отприщване на нова българска музика говорят и хонорарите, които новите имена започнаха да получават. Докато навремето техните малко по-възрастни колеги работеха основно за чест и слава, сега певците получават суми, които вече достигат баснословните хонорари на попфолк артистите.
Влагат се и сериозни суми в създаването на клипове, крайният продукт много често бива окончателно завършван в скъпоструващи студиа зад граница.
Топ Новини