Skoda Electric ще достави тролеите на Бургас

Градът ще се сдобие с 22 нови машини

Чешката компания Skoda Electric ще достави общо 100 нови тролея на четири български града. Бургас, Плевен, Варна и Стара Загора се очаква да обновят автопарковете си най-късно до година. Обединената обществена поръчка беше обявена в началото на 2013 г., а новината за избора на доставчик дойде от Чешката информационна агенция (CIA). Според информацията договорът е за 1.2 млрд. чешки крони, или около 46.5 млн. евро.
От бургаското общинското дружество "Бургасбус", което беше избрано да ръководи процедурата, не бяха открити за потвърждение. Преди няколко дни обаче управителят на компанията Петко Драгнев също посочи пред местно издание, че победител е чешкият производител. По думите му договорът предстои да бъде подписан, пише capital.bg

Новите машини
Най-много тролеи ще получат Плевен (40 броя) и Варна (30). В Бургас ще отидат 22 нови машини, а останалите осем - в Стара Загора. Освен доставка поръчката включва също пускане в експлоатация, обучение на персонала и гаранционно обслужване.
С новите превозни средства в Бургас ще бъдат подновени всички тролеи по две линии. Проектът представлява надграждане на изпълнявания в момента пилотен за страната проект за интегриран градски транспорт. Затова изискване на местната администрация е тролеите да имат дисплеи за информация на пътниците, GPS, видеокамери и устройства за валидиране на билети, за да може да се интегрират в новата система. По думите на говорителя на Skoda Electric Любомира Черна, цитирана от CIA, новите тролеи ще бъдат енергоспестяващи и ще са оборудвани с помощни дизелови агрегати, така че да могат да се използват и където няма контактни мрежи.
Оспорвана поръчка
Още в края на миналата година общините решиха да обединят усилията си, тъй като самостоятелно нямаха капацитет за провеждането на такава процедура. Освен това по-голямата поръчка обикновено е финансово по-изгодна. Заради опита на Бургас в кандидатстването за европейско финансиране общината беше определена за водеща, а процедурата беше поета от дружеството на градския транспорт.
Потенциалните доставчици имаха възможност да кандидатстват както по обособени позиции за всеки от отделните градове, така и за цялата поръчка. До крайния срок на 8 март оферти подадоха шест компании - чешките Skoda Electric и SOR Libchavy, полско-украинският консорциум Bogdan-Ursus, украинският STG-LAZ, българската "Е-транссервиз" и руските "Тролза" и "ВМЗ груп".
До отваряне на ценовите предложения обаче беше допусната само Skoda Electric. Решението на тръжната комисия беше оспорено от три от отпадналите кандидати пред Комисията за защита на конкуренцията, но по жалбите на SOR Libchavy и "Е-транссервиз" въобще не беше образувано производство. Третата жалба пък - на STG-LAZ, беше отхвърлена от антимонополното ведомство в края на юни.
Пренасочване на ресурс
Купуването на по-екологичните превозни средства се финансира от оперативна програма "Околна среда", като определеният ресурс за проекта е 100 млн. лв. В програмата първоначално не се предвиждаха средства за подобни проекти. След като миналата година стана ясно, че заради ниска усвояемост има реална опасност България да загуби средства по две от направленията - "Вода" и Опазване и възстановяване на биоразнообразието", парите от тях бяха пренасочени към проекти за екотранспорт.
По същата линия се финансира и доставката на превозни средства за София. Проектът е на стойност 292 млн. лв. и включва покупка на нови влакове за метрото, трамваи и автобуси. Наскоро Skoda Electric беше избрана да достави на столицата 50 нови тролейбуса за 27.4 млн. евро, но средствата за тази поръчка се осигуряват по оперативна програма "Регионално развитие".