Въздушно такси ще вози от точка до точка! Скоро

Животът

22-10-2013, 16:37

Снимка:

интернет

Автор:

Лили Иванова

Всичко от Автора

Малки самолети без пилот заменят жълтите коли

Учени в Пловдив усилено работят върху т.н. летящ робот. Машината всъщност е безпилотен самолет. Моделът на доц. д-р Димо Зафиров от Техническия университет е по-съвършен от използваните в момента в САЩ летящи машини.

След време ще може да се качиш на летатателен апарат вместо на такси, убеден е преподавателят пред Plovdivutre.bg. “Ще зададете координатите си, ще определите мястото, до което искате да стигнете, ще направите поръчка. Тогава идва един безпилотен летателен апарат и ви откарва до желаната дестинация. Ще имаме въздушно такси без шофьор.”

Патентното ведомство вече е признало летателния робот за БГ изобретение. Машината обаче още не е готова за пазарна реализация.  

Цената за купувача на една подобна машина през последните години намалява. Преди беше няколко стотин хиляди до милион за военни операции, но за цивилно приложение сега са под 100 000 евро, каза ученият.

Сега летящите машини се използват там, където е опасно и неприятно за човек или за рутинна работа. Във военните операции вече няколко стотин души са убити от безпилотни самолети. Това е тип робот, а роботът не трябва да нанася щети върху хората. Но се оказва, че точно във военните операции тези самолети могат да бъдат използвани най-лесно. “Това е така, защото те са в противниковото въздушно пространство, дори при сблъсък с друг самолет, щетата е за другите. За цивилни цели тези машини ще намерят приложение в наблюдения, изследователски дейности и проучвания”, коментира доц. Зафиров.

Проблемът, който сега се явява като спънка, е липсата на нормативна база. Самолетите без пилот не могат да летят едновременно в едно и също пространство с пилотираните, защото има опасност от сблъсквания. В момента се работи върху това самите безпилотни машини да избягват сблъсъци. За целта им се поставят устройства, които да информират за наличието на други самолети, т.е. сега се работи за повишаване на интелигентността им.

При военни операции безпилотните летателни апарати не могат да разграничават враг от приятел или да определят какъв е обекта - цивилен или дете. Все още това е задача на оператора. И именно той носи вината при инцидент, защото определя действията на робота. Зафиров обаче е убеден, че съществуват и безпилотни машини, които взимат самостоятелни решения.

Тези самолети може да се управляват сами. По отношение на изкуствен интелект, сензори и т.н., ежедневно се търси подобряване. През 2009-та година за първи път са обучени повече оператори на безпилотни самолети в САЩ отколкото летци. Счита се, че шестото поколение изтребител ще е безпилотен. Това е един голям плюс – в случай на проблем, няма да загива човек.

За робот-домакиня жените ще продължават да мечтаят. Такъв все още няма, не само в България, но и в цял свят. Съществуват машини, които да заместват домакинята в отделни дейности. По думите на доц. Зафиров хуманоидните роботи са в начален стадий. Има направени няколко екземпляра в света. Вероятно те ще се развият по друг начин. Ще имаме възможност да си поръчваме неща – било то и храна и робот да ни ги доставя.

 

 

 



Снимка на Деня

Щрихи от Плевен