Депутати от ГЕРБ-Бургас скочиха срещу създаването на „финансова полиция”

Въвеждането на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск на територията на страната ще създаде сериозни предпоставки за хаос по пътищата, смятат парламентаристите

 

Предложението за изменения в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, като се създаде така наречена „финансова полиция” по пътищата на страната, внесено в парламентарната Комисияпо транспорт, е крайно неприемливо. Въвеждането на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск на територията на страната ще създаде сериозни предпоставки за хаос по пътищата. В този вид предложените промени няма да бъдат подкрепени от депутатите от ГЕРБ в транспортната комисия, защото ще се формира един сериозен инструмент не само за контрол, но и за възможности за сериозен натиск и рекет върху превозвачите”. Това заяви народният представител от ГЕРБ-Бургас Иван Вълков.

 

Той коментира, че засилването на контрола би трябвало да ограничи „сивия“ сектор и да даде възможност за събиране на повече средства в приходната част. „Законопроектът на ДОПК обаче не е съгласуван с транспортното министерство, транспортният бранш няма ни най – малка представа за готвените промени. При сериозни изменения е задължително да се чуе тяхното становище. На превозвачите се вменяват задължения, които липсват в Закона за автомобилните превози (ЗАП), не става ясно какво ще стане за чуждите превозвачи”, заяви бургаският депутат.

 

Според направеното от водача на МПС ще се иска Декларация относно вида и количеството на стоката, на изпращача и получателя, датата, часа и мястото на получаване на стоката. „Защо никой не е проверил дали международните конвенции дават възможност да задължим чуждите водачи да предоставят тези документи, в това число и фактури, които не се изискват при превоз на стоки в ЕС? Записано е още, че на контрол подлежат всички „превозни средства“ т.е. кораби, влакове, самолети, леки и товарни автомобили, защото голяма част от т.н. „карго“ се осъществява точно с тях. За тези видове транспорт обаче няма и дума в законопроекта. Или този вид превозни средства не представляват интерес за НАП?”, допълни още Иван Вълков.

 

От Министерството на финансите са обяснили, че администрирането на този процес ще бъде извършвано от Дирекция в министерството от около 300 служители със специално облекло, означителни знаци и правомощия да спират по всяко време на денонощието. „Това е един вид „финансова полиция“. Създава се още един репресивен орган спрямо бизнеса и превозвачите, със сериозни правомощия”.

 

Народният представител от ГЕРБ-Бургас Диана Йорданова, която е член на Комисията по бюджет и финанси, също коментира, че тези предложения за изменение на ДОПК създават сериозни притеснения и въпроси.

 

Aко бъдат приети промените в ДОПК, от 2014 г. приходната администрация ще може да спира транспортни средства, които превозват рискови за измамни с ДДС стоки. Служителите на НАП ще могат да пломбират заредените микробуси, да налагат запори върху рисковите стоки, да следят разтоварването им и да изискват обезпечение от собственика й, ако сметнат, че тя е рискова. Превозните средства няма да могат да се разтоварват, без позволението на данъчните и тяхното присъствие. Не става ясно обаче как ще се гарантира, че данъчните ще ограничат измамите с ДДС. С предложените текстове много по-вероятно е да се създаде поредния канал за генериране на корупция и натиск над бизнеса”, заяви в пленарна зала Диана Йорданова.

 

В законопроекта има неясноти от чисто практическа гледна точка – как ще се организира работата така, че да се спира всеки камион над три тона, как данъчните ще знаят кой камион какво точно кара и ако трябва да се проверяват всички такива превозни средства, къде ще става това – на граничните пунктове или на друго място?

 

Не става ясно, ако дадена стока се конфискува, какво ще се прави с нея – държавата ще я продава ли, ще я унищожава ли? Неяснота има и по отношението на санкциите за нарушителите. Ние подкрепяме борбата със сивия сектор, но в случая сме скептично настроени, че има възможност да се създадат нови корупционни практики”, допълни Диана Йорданова.