Избрани Новини
Какво знаем за рака на простатата
16-11-2013, 09:47
Автор:Bulgariautre
Още по Темата:60 на сто от хората в България признават, че не знаят достатъчно за рака на простатата
и биха искали да получат повече информация, а 1 на всеки 10 заявява, че изобщо не се интересува от тази тема. Любопитното в случая е, че броят на незаинтересованите е по-висок сред мъжете, отколкото сред жените – съответно 10.55% срещу 7.43%.
Това показват данните от анкета, проведена в рамките на социалната кампания „Заедно срещу рака на простатата“, инициирана от Асоциацията на пациентите с онкологични заболявания и приятели (АПОЗ) и Здравна организация „Аджъбадем“. В анкетата се включиха общо 1157 души, попълнили въпросника в МОЛ София и МОЛ Пловдив в периода 31 октомври – 3 ноември, както и във Фейсбук в периода 30 октомври – 12 ноември. Тя имаше за цел да проучи нивото на информираност и нагласите спрямо рака на простатата, който е втората по честота онкологична локализация при мъжете в България и трета като причина за смъртност.
30 на сто от участниците в анкетата заявяват, че са достатъчно информирани за рака на простатата. Близо половината от тях обаче в отговорите си на следващите въпроси признават, че нямат представа кога се проявяват симптомите на това заболяване и доколко лечим е този вид рак. Един на всеки десет мъже пък смята, че профилактичните прегледи за рак на простатата трябва да започнат след 60-годишна възраст. По-голямата част от анкетираните (65%) твърдят, че при необходимост биха потърсили информация за тази диагноза в лекарския кабинет. 31.3% предпочитат интернет като източник на информация, а 3.7% разчитат на близки и приятели.
Резултатите от анкетата предоставят тревожни данни относно нагласите към профилактичните прегледи у нас. 36.5% от анкетираните заявяват, че не си спомнят кога последно са били на профилактичен преглед, независимо какъв. 18.06% посочват, че са били на преглед преди повече от година, а 45.44% - през последната година. В същото време 80.36% от участниците в анкетата смятат, че е необходимо някои профилактични прегледи да станат задължителни чрез въвеждането на по-строга нормативна база. Делът на желаещите принудителни прегледи достига 88% при жените и 77% при мъжете. 12.4% от участниците в анкетата считат, че профилактичните прегледи трябва да са по желание.
Резултатите от анкетата още веднъж доказват необходимостта от поднасянето на системна и достъпна информация за рака на простатата, отбелязва д-р Васил Маргаритов, уролог и представител на „Аджъбадем“ в София. Основни фактори за възникване на заболяването са напредването на възрастта и фамилната обремененост – рискът да развиете рак на простатата се повишава с до 15% при наличие на повече от един роднина с доказан рак на простатата, обяснява специалистът. Заболяването обаче се регистрира и при 40-годишни мъже, както и при такива без роднини с онкологично заболяване. Освен това, симптомите на болестта обикновено се проявяват години след възникването му, когато възможностите за лечение са ограничени. Ето защо д-р Маргаритов препоръчва преглед при уролог веднъж годишно за всеки мъж над 45-годишна възраст, а при наличие на фамилна обремененост прегледите трябва да започнат още на 40 години. Индикации за проблем дава обикновен кръвен тест за изследване нивата на простатно-специфичния антиген (PSA) в организма. Диагностициран в ранен стадий, ракът на простатата е лечим, а съвременната медицина разполага с щадящи методи за лечение, при минимални странични ефекти за пациента, казва д-р Васил Маргаритов.
1157-те отговорили на въпросите в анкетата участваха в томбола за разпределение на ВИП-места за домакинските мачове на футболните клубове ЦСКА, Левски и Локомотив (Пловдив) до края на сезона. Четирима мъже и две дами спечелиха наградите, предоставени от футболните грандове и техния здравен спонсор „Аджъбадем“. Имената на печелившите са обявени на официалната Фейсбук страница на кампанията „Заедно против рака на простатата“.
Трите футболни отбора подкрепиха каузата за по-добра обществена информираност за рака на простатата, а едни от най-популярните им футболисти станаха лица на кампанията, за да покажат, че здравето няма цвят и отбор.
Топ Новини