Реформаторският блок отхвърли закона "Цонев-Пеевски"

Най-доброто от печата

29-11-2013, 06:15

Снимка:

Антон Стоянов

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Щял да легализира прането на пари в българската икономика

Законът на депутатите от ДПС Делян Пеевски и Йордан Цонев вместо бариера пред прането на пари, се превръща в инструктивен документ как законно и безнаказано да се инвестират в българската икономика парите на финансовите престъпници изнесени в офшорни зони, пишат партиите от Реформаторския блок в обща декларация.

Със законопроекта, приет на първо четене миналата седмица, се забранява пряко и косвено на офшорни дружества да получават лиценз за банка, застрахователно, пенсионно и здравноосигурително дружество.

От блока смятат, че законът не постига нито една от целите, заложени в мотивите на авторите. Забраните за пряко участие на фирми от някои офшорни зони в стопанския живот на страната атакува страничен и по-маловажен проблем, защото такива преки участия не са много на брой.

Партиите в блока подчертават, че законът забранява преките участия, но изрично изключва забраните за дъщерните фирми на офшорните дружества, както и за дъщерните офшорки на дружества, регистрирани в България или в Европейския съюз. Затова въведените забрани се обезсмислят.

"Законът не решава далеч по-често срещания и несравнимо по-голям проблем у нас – вливането в български фирми и прането на офшорни пари под формата на кредити, или на гаранции по кредити. Участието на тези пари в обществени поръчки и в икономически проекти изтласква изправните пред закона фирми чрез дъмпингови цени поради лесното и евтиното кредитиране характерно за прането на пари", пише в декларацията.

Според „реформаторите” законопроектът се позовава на списъка от офшорни зони, изчерпателно посочен в закона за корпоративното подоходно облагане, но не покрива редица "други офшорни юрисдикции с много по-богата история в българския криминален живот" - Цуг, Кипър, Малта и други. Така безпрепятствено се заобикаля и условието да бъде обявен действителният собственик на капитала на фирмите в стопанския живот на страната, тъй като нито се ограничават офшорните кредити и гаранции, нито се изискват доказателства за това кой е собственик на капитала на офшорните гаранти и кредитори.