Избрани Новини
Парк или квартал? Улица или алея?
Екоактивисти от "Варна диша" показаха документи, доказващи, че Салтанат е част от Морската градина
Кое е първо - кокошката или яйцето? До този изначален спор стигна и сагата със "Салтанат". Кое е по-миродавно, документите, доказващи, че местността е била парк от 1955 насам, или фактът, че 84% от имотите в нея сега са частни?
Спорът се разрази днес на пресконференция на екоактивистите от сдруженията "Варна диша", "Зелена Варна" и Велоклуб "Устрем". Те поканиха медиите, за да предоставят издирените от тях документи, доказващи, че "Салтанат" е бил част от Морската градина поне 50 години преди новият ОУП да го отреди като зелена зона миналата година. Вместо да отговарят на въпросите на журналистите обаче представителите на гражданските сдружения трябваше да отбиват нападките на собствениците на имоти в "Салтанат", които бяха изпълнили залата.
От подготвената презантация стана ясно, че местността „Салтанат“ е част от Приморски парк от 1955 г. Това е видно и от писмо на Държавния комитет по строителство и архитектура до Министерския съвет по повод частна жалба на местен жител, недоволен от това, че „Салтанат“ се причислява към парка.
„Комитетът проучи въпроса и се установи, че включването на тази местност в крайморската паркова зона е правилно, понеже е обосновано от развитието на град Сталин като курорт от национален и международен мащаб. В местността „Салтанат“ съществуват около 90 сгради, от които 30 са отчуждени от държавата като вили на бивши индустриалци и търговци и сега се ползват като почивни станции от профсъюзите. Останалите около 60 сгради са малки, едноетажни постройки, които поради жилищната криза и удобните автобусни съобщения се ползват от наематели за жилища. В тях живеят общо 73 семейства с общо 260 обитатели. Всички тези сгради с малки изключения според плана се запазват, няма да се разрушават и се оставят на постепенно доизживяване“, се казва в отговора.
Според друг документ собствениците на имоти доброволно се отказват от ползването им и ги предоставят на държавата за изграждането на парк "Отдих и култура" (както и до днес се казва автобусната спирка в съседство).
В нотариален акт от 1998 г. пък четем, че границите на имота - в местността "Салтанат", са паркови алеи.
От отговор на общинската администрация през 1995 г. пък става ясно, че "разрешително и пропуски за движение в Приморски парк не се издават". А в разрешителните за строеж, издавани след 1989 година също е записано, че "имотът се намира в Морската градина/местност „Салтанат".
В едно от тях - за ресторант до Делфинариума, директно е посочено, че поради разположението на обекта в парк, достъпът до него ще е само пешеходен.
По-късно - между 1997 и 2004 г., понятието "Морска градина" е заменено с "Приморска зона". Това развързва ръцете на администрацията и в този период масово са се издавали разрешителните за строеж, направени са много план-извадки, заради които сега Морската градина изглежда по този начин.
Така екоактивистите стигнаха до извода, че бившият кмет Кирил Йорданов (преди това в качеството си и на областен управител) и кръгът около него са виновни за заплетената ситуация в Морската градина.
„Докато той беше губернатор на Варна, бяха удовлетворени голяма част от реституционните претенции. След като излезе решението на съда, още на следващия ден трябваше да започне процедура по отчуждаване, а не да се чакат повече от 20 години. Собствениците на имоти намериха начини да строят там и сега от администрацията чупят пръсти и казват, че са нужни много пари за отчуждаване“, категоричен е Кръстю Кръстев от „Зелена Варна“.
Интересен факт оповести Славена Панайотова от сдружението „Варна диша“: план-извадките, довели до застрояването на парка, са правени по план ("удобно" парцелирал целия парк) на арх. Георги Минчев, който никога не е влизал в сила.
Защитниците на Морската бяха категорични, че последният документ, доказващ, че "Салтанат" е парк, е новият ОУП на Варна. От редиците на собствениците на имоти в парка пък контрираха, че именно в този нов план алеята, успоредна на бул. "Княз Борис I", e фиксирана като "районна пътна артерия клас 4". Така спорът отново придоби смисъла на въпроса за кокошката и яйцето, от който измъкване няма. Остава да се произнесе съдът, който за първи път трябва да гледа по същество забрана за движение на коли в Морската градина (досега кметските заповеди за това, издавани от кмета Кирил Йорданов и подписавани от областния управител Иван Великов в качеството му на бивш шеф на юридическата дирекция на общината, бяха отменяни заради неспазена процедура). Ако Административният съд върне колите в парка, гражданските сружения ще обжалват и отново излизат на протести, категорични бяха днес техните представители.
Топ Новини