Моля, другарко, те бяха

Най-доброто от печата

07-12-2013, 08:51

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Как коалицията БСП - ДПС се опитва да закрепи правителството си по най-безполезния начин

"Трябва много повече да се направи от гледна точка на общественото информиране за катастрофите и безобразията, корупцията по време на управлението на ГЕРБ Думите са на Сергей Станишев и бяха казани на семинара в Боровец, където ДПС и БСП се събраха с кабинета миналия уикенд, за да търсят начин да закрепят управлението си. Станишев, чиято любима тема от години насам е "проклятието ГЕРБ" (да не се бърка с любимата теза на Бойко Борисов за "тройната коалиция"), подчертал, че не се търси реванш или дискредитация, а просто не иска да се прехвърля отговорността за неслучени неща върху сегашния кабинет.

Тази реторика не е нова, нито пък изобретение на PR екипа на Сергей Станишев. Близо година от управлението на ГЕРБ и Б.Борисов лягаше и ставаше с обвинение към предходното управление, което донякъде обяснява и първосигналното желание за реванш сега. В средите на социалистите от известно време се чува мърморене, че правителството не разкрива достатъчно ясно грешките на кабинета на Борисов. "Авиотряд 28" ли е най-големият корупционен скандал на предишните", попитал директно депутатът Георги Кадиев по време на сбирката в Боровец и получил оправдания оттук оттам, че и бонусите, които раздавали по ведомства също са разкрити. Позицията на Кадиев е, че ако правителството на Пламен Орешарски иска да покаже, че е алтернатива на корупцията и задкулисието, както твърди, трябва да разкрие какво наследява. Нещо, което Бойко Борисов демонстрира, че добре владее още като кмет на София - скандалите с бившия шеф на "Топлофикация" Валентин Димитров още не са заглъхнали. Сега дори Станишев звучи така сякаш перифразира Борисов - "всеки ден в ръцете на министрите, на премиера гърмят бомби, заложени от управлението на ГЕРБ, каза той в Боровец.

За последните няколко дни тази нова политика на управляващите започна да набира сила. Цветлин Йовчев освен обвиненията за това,  че всъщност не са пречупили организираната престъпност, заяви, че някои от структурите в МВР по времето на ГЕРБ са действали като "ударни групи на министъра Цветан Цветанов". Нещо, което дори и да е вярно, без конкретни доказателства плаче за дело за клевета.

Това можеше да мине за начало на кресчендото, ако не се разрази друг скандал с "конкретни обвинения". Той се отнасяше за прекъсване на плащанията по европрограмата "Околна среда". То е следствие на административни проблеми и подобно на всяко едно от останалите 140 прекъсвания на програми тази година в Европа може да бъде решено бързо и без особен шум. Това обаче явно не отговаря на новата тактика на кабинета. Ето защо след публикация на "Капитал" за случая 

изведнъж една информационна агенция, куп сайтове и вестници и една телевизия, явно следвайки определени опорни точки, се втурнаха да превърнат новината в обвинение към ГЕРБ. Това може би нямаше да бъде забелязано, ако "Капитал" не беше единствената медиа, която е виждала писмото на ЕК и която знае категорично, че в него няма нито дума за политици, камо ли имена (за технологията на подмяната виж допълнителния текст).

Иронията в последното обвинение е, че вероятно част от проблемните проекти всъщност са одобрени по времето на тройната коалиция, когато премиер беше Сергей Станишев. Това става пределно ясно от опровержението на Европейската комисия, която отхвърли твърденията, че е разпределяла персонални вини за спрените плащания по "Околна среда".

Кой плик отваря кабинетът

Продължителното встъпление беше нужно, за да покаже, че днешните обвинения към "предишните" не са просто съпътстваща управлението PR маневра. Очевидно става въпрос за развъртане на машината за обвинения, която засега тръгва с малко скърцане, но ще продължи да увеличава оборотите си. Не че ГЕРБ няма за какво да бъдат атакувани, но на шестия месец от управлението на едно правителство от него обикновено се очакват резултати. А малко след това избирателите позабравят какво е било преди (както вероятно може да потвърди и Бойко Борисов).

В началото на кабинета Пламен Орешарски се опитваше да излезе от този калъп. "Задоволили сме се с най-общи характеристики на завареното наследство, каза премиерът през септември, когато представяше програмата на кабинета пред депутатите. Считам, че след като предходното правителство на ГЕРБ дълго преекспонира темата и така упорито обясняваше своите неблагополучия с предшествениците си за последните над 60 години, опитите за каквато и да било реалистична оценка на стартовата база биха рискували да попаднат в сюжета на приказката за лъжливото овчарче", допълни той. Друг е въпросът, че според депутати от БСП една от причините в някои сфери (като жп транспорта например) сегашните управляващи да не разкриват нищо за предшествениците си е, че всъщност промяна няма - те продължават да са под влиянието на едни и същи задкулисни играчи.

Първите ефекти от това обаче се стоварват върху странен адресат - Брюксел. Тъй като еврофондовете бяха една от любимите теми на Борисов, сега новите управляващи търсят всеки начин да върнат топката в неговото поле. И започнаха да грешат и да получават опровержения от европейските институции, което е доста неприятна за това правителство тема, като се има предвид, че по време на тройната коалиция всъщност бяха предприети най-драстичните мерки - замразяване на европейските фондове.

Така по някаква странна логика това правителство успя да отвори и двата плика от прословутия виц за съветите на Сталин към Хрушчов - първо обвини предишните, после международното положение. Но както се оказва, международното положение никак не е благоразположено към настоящото правителство.

 

Вторият плик вече е отворен

За последните месеци търканията с Брюксел започнаха лавинообразно да нарастват. Проблеми с евроинституциите са имали всички предишни правителства - бившият министър на външните работи на ГЕРБ Румяна Желева е достатъчен пример за това. Но никога не се е стигало до толкова висока концентрация на гафове и опровержения. И официални демарши от посланици на страните - членки на ЕС.

Тази седмица, след като Европейската комисия беше принудена да опровергава публикациите в български медии за отговорността на отделни хора за прекъсване на плащанията по Оперативна програма "Околна среда", на комисията й се наложи да направи и доста по-сериозно съобщение.

По време на семинар в Брюксел директорът по енергийните пазари в Генерална дирекция "Енергетика" на Европейската комисия Клаус-Дитер Борхард отново повтори, че междуправителствените споразумения за "Южен поток" не отговарят на европейското законодателство. Това е тема, която Брюксел не спира да повтаря вече няколко години и която е ясна от самото подписване на споразумението през 2008 г. Специално точка 8 и 9 са в очебийно нарушение. Според еврозаконодателството, ако операторът на тръбната е свързан с доставчика на газа, е нужно тарифите да се определят от независим орган, за да се избегнат монополни практики. На второ място се казва, че руският учредител осигурява пълно използване на капацитета на тръбата, което също е в противоречие с европейското законодателство, което забранява свързан с доставчика на газ оператор да резервира целия капацитет. За тези проблеми знае всяко правителство - ГЕРБ също не направиха корекции, но поне Европейската комисия нямаше експлицитна позиция. На брифинг в четвъртък говорителят на Генерална дирекция "Енергетика" Марлене Холцнер обясни, че с държавите членки е имало първоначална "обмяна" на информация във връзка с нарушенията на европравилата още през август. По-късно, на 15 октомври, правителствата са били уведомени какво точно трябва да бъде променено. Две седмици по-късно българският кабинет даде старт на газопровода, без нищо да е пипнато в споразумението. Не стига това, но на 6 ноември премиерът Пламен Орешарски на въпрос на бившия министър на икономиката Делян Добрев изрично отговори, че споразумението няма да се ревизира. Въпреки че според публичните изявления след старта на проекта на 31 октомври се оказа, че някои от клаузите му са вече нарушени - като удължаването на срока на откупуване от 15 на 25 години. От правителството тогава казаха само, че е постигната договореност проектът да спазва европейското законодателство, което не е ясно как ще се получи, след като зад гърба си руската компания има ратифициран от парламента документ, който казва друго.

Ненапразно малко преди първата "заварка" на проекта в писмо на ГД "Енергетика" до кабинета се казва, че България е най-слабото звено в ЕС по отношение на енергийната независимост. Сега Брюксел директно предупреди, че ще започне наказателни процедури срещу страните, през които преминава газопроводът, ако не променят договорките си с "Газпром".

Това е първата толкова остра реакция от страна на ЕК към което и да било действие, на което и да било българско правителство в областта на енергетиката. Гафовете в енергийната политика обаче не се изчерпват само с "Южен поток". Само преди няколко дни Министерството на икономиката публикува "позиция" по предлаганите от "Атака" мерки за въвеждането на новата такса върху приходите за вятърните и фотоволтаичните енергийни централи. Според министерството Европейската комисия е препоръчала преференциалната подкрепа да бъде прекратена в рамките на определен период от време. Всъщност комисията препоръчва това да се случва с развитието на технологииите, т.е. за новите проекти (старите няма как да стават по-ефективни) и е категорично против мерки с обратно действие. "Изненадващи или ретроактивни промени на мерките за подкрепа трябва да бъдат избягвани. Справедливите очаквания на инвеститорите относно възвращаемостта на техните инвестиции трябва да бъдат зачитани." Тоест точно обратно на предприетото в България.Преди това министър Драгомир Стойнев (в интервю за в. "Преса") например определи анализите на комисията и Световната банка за енергийния сектор в България като изготвени по "молба" на служебното правителство, което явно означава, че са несериозни.

На този фон по-дребните сблъсъци с Брюксел изглеждат не толкова съществени, но за сметка на това попълват картината. Като например изрично поисканото от комисаря Йоханес Хан извинение от министъра на транспорта Данаил Папазов. Папазов беше обяснил, че лично Хан му е препоръчал кого да назначи за зам.-министър на транспорта. Малко по-късно Хан трябваше да опровергава отговорните за еврофондовете министри, които кой знае защо се опитаха да посмалят договорените средства за следващия програмен период. "В България има недоразумение - парите не са по-малко за новия период. Има леко увеличение - от 6.7 млрд. на 7.1 млрд. евро", каза той за "Капитал" преди два месеца.

Правителството вероятно ще продължи да затъва в тази гъста каша от полуистини и лъжи. Правилните ходове, като например балансирането на енергетиката и цените, които да покриват разходите, са невъзможни за хората, които управляват, защото могат да ги свалят от власт. Супервисокото ниво на политическа конфронтация предполага, че оправданията с ГЕРБ едва ли ще спрат скоро.

В различните варианти на вица за пликовете, оставени за новите хора във властта, се казва, че трябва първо да се обвинят предишните управляващи, после международното положение и медиите. В сегашната ситуация последното е излишно, тъй като съществена част от медиите се контролират от олигархията, която седи зад правителството. Според вица съветът от последния плик е ти на свой ред да напишеш няколко плика за следващите. До този етап обаче има още време. Ситуацията в момента е бременна с много кризи, но те едва ли ще започнат през идващите седмици, а правителството така се е вкопчило във властта, че, изглежда, ще падне само при много силна буря. Предстои ни да влезем в нова фаза на политическата истерия, в която вероятно риториката на управляващите ще стане още по-агресивна - към ГЕРБ и всичките други опоненти.

В същото време опитите да се пусне камуфлажна завеса, която да скрие случващото се тук от Европейския съюз, ще стават все по-неубедителни. Управлението на БСП и ДПС (feat. "Атака") иска да представи този период (което беше една от целите на семинара в Боровец преди седмица) като същинското идване на власт. Всъщност те вече са изчерпали всичките си възможности да получат подкрепа за по-сериозни и смислени действия. Предстои им неясно колко продължителна агония. Властта може би се надява, че влиза в управленска зрялост, но истината е, че тя е на апаратно дишане и води отчаяна борба да се задържи. Проблемът е, че колкото повече се поддържа изкуствено жива, толкова проблемите ще стават по-сериозни. И кризата след тях ще бъде разтърсваща.