11 фирми искат да строят тунела под Шипка

ЕК одобри парите за проекта

В Агенция Пътна инфраструктура бяха отворени 11 оферти за изработване на разширен идеен проект за тунела под връх Шипка.

Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез оперативна програма. Целта е да се определи оптималната дължина на тунела под връх Шипка, с доказана техническа и икономическа целесъобразност на местата на порталите и да се оформят функционално и архитектурно в хармония с околната среда видимите части на конструкцията, съоръженията и инсталациите в тунела.

Оферти са подадени от осем фирми, два консорциума и едно обединение.

Началото на участъка е портал от страната на Габрово, а краят - портал от страната на  Казанлък. Дължината му е 3.220 км, широчинен габарит - Г10.50 м, височина - 4.80 м. Проектът включва извършване на обстойни геоложки и хидрогеоложки проучвания, не се допуска изграждането на тунела през терен с активни свлачищни процеси. В зоните на порталите трябва да се извърши подробно геодезическо заснемане, като то следва да бъде обвързано с опорния полигон, изграден при проектирането на обходния път на Габрово.  Ще се изработи и парцеларен план на пред-порталните площадки и проекти, свързани с експлоатацията на тунела: вентилация, осветление в тунела и предпортално осветление, пътна сигнализация, телевизионен контрол, телефонна система, водоснабдяване и противопожарна защита, общо електроснабдяване и централен диспечерски пункт.

Междувременно днес стана ясно, че Европейската комисия е одобрила изменението на програма "Транспорт", чрез което ще се финансира обходния път на Габрово, който е част от проекта за тунела под Шипка.

Този проект заедно със Западната дъга на околовръстното шосе на София бяха под риск, тъй като ЕК обяви през октомври, че няма да разглежда искането за финансирането им, докато не бъде решен проблемът с жп проектите - заради наддоговаряне на средства по програмата се стигна до недостиг на финансиране за жп линиите "Септември – Пловдив" и "Първомай – Свиленград", които са приоритетни за Брюксел, както и за подготовка на жп проекти за следващия програмен период.