Най-накрая! Директна пътна връзка между "Южен" и "Западен" (СНИМКИ)

Мисия Пловдив

03-02-2014, 14:04

Снимка:

plovdiv.utre.bg

Автор:

Елин Андреев

Всичко от Автора

Днес официално бе даден стартът на проекта Модър - Царевец

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов даде официален старт на строителството на скоростния железопътен участък Пловдив – Септември, част от който е и връзката между улиците "Модър" и "Царевец". На първата копка присъстваха кметът на Пловдив Иван Тотев и неговите заместници, областният управител Венцислав Каймаканов, районни кметове, общински съветници, генералният директор на НКЖИ инж. Милчо Ламбрев и граждани. Проектът ще бъде изпълнен от австрийска компания.

По стара българска традиция министърът на транспорта бе посрещнат с питка от момиче в народна носия. Събитието продължи с водосвет за здраве и успех, след което официалните лица отправиха своите пожелания към работниците и гражданите, които ще ползват новото съоръжение.

"Модър – Царевец е много важно съоръжение, което е от най-съществените части от вътрешния ринг на Пловдив. Без него този ринг е невъзможно да се осъществи", заяви от специално издигнатата трибуна кметът Тотев. Той благодари на министър Папазов и на министерството на транспорта за допълнителните средства, които са отделени за този проект в размер на 3,5 милиона лева.

"Днес е много специален ден за всички нас. Пожелавам успех на изпълнителите. Община Пловдив е готова със своята част от задачата", категоричен бе Тотев. Той отново подчерта, че проектът е изключително важен, тъй като ще осигури пряка връзка между един от най-населените квартали в Пловдив – "Южен", с един от най-големите по територия – "Западен". Тотев припомни как преди време на същото място е чул един баща да казва на детето си – "Тате, гледай ги тези, нищо няма да направят".

"Е, ние сме тук и вече го направихме", не скри задоволството си кметът.

В словото си министър Папазов уточни, че отсечката обхваща 16 километра, като целият участък е общо 53 километра. Като част от проекта ще бъде изграден нов пешеходен подлез на гара "Тодор Каблешков", а подлезът на жп спирка Кадиево ще бъде модернизиран. Ще бъдат построени и нови перони, ще се поставят шумозаглушителни огради, а цялата контактна мрежа по отсечката ще бъде подменена. Министър Папазов уточни, че за безопасното преминаване на гражданите над линията е предвидено изграждането на две пасарелки.

Едната ще бъде временна докато върви строителството на "Модър – Царевец", а другата ще бъде постоянна на улица "Елин Пелин" в Прослав, обяви министър Папазов. Пасарелките ще са оборудвани за лесно преминаване на трудноподвижни лица, като за изграждането им са предвидени 3,2 милиона лева, осигурени от бюджета на НКЖИ.

Генералният директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" инж. Милчо Ламбрев напомни, че жп линията Пловдив – Септември и една от първите в България, въведена в експлоатация още в далечната 1873 година. През 1962 година линията е изцяло електрифицирана, а през 1983 е завършено и нейното удвояване. "Изпълнението на проекта ще позволява скорост от 160 до 200 километра в час", категоричен бе инж. Ламбрев.

Последва първа копка в сандък с пръст и разбиване на бутилка шампанско в докарания специално за целта локомотив. Последният ритуал се наложи да бъде повторен, след като бутилката се оказа изключително здрава и оцеля след първия удар в тежката машина. При втория опит обаче, тя се пръсна.

Модернизацията на железопътната отсечка Стамболийски – Пловдив е част от проекта "Модернизация на железопътния участък Септември – Пловдив – част от Трансевропейската железопътна мрежа" и се осъществява със съфинансиране от Кохезионния фонд, чрез Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г. Стойността на договора за изграждането на жп участъка Стамболийски – Пловдив е над 67 млн. лв. с ДДС. След завършването на обекта влаковете по трасето ще могат да се движат със 160 км/ч.

Строителните дейности по "Модър – Царевец" се забавиха, тъй като той не можеше да стартира преди да е започнала модернизацията на жп линията Септември-Пловдив. Изграждането на връзката, която ще свърже директно районите "Южен" и "Западен", ще струва 3 милиона лева. Предвижда се прокопаването на подлез под жп линията, който ще е с дължина около 500 метра. Съгласно проекта ще бъдат раширени с по две платна и улиците от двете страни на пробива. Имотите в района на строежа вече са отчуждени. Предвижда се още при реализацията на "Модър-Царевец" паважната настилката на ул. "Царевец" да бъде подменена с асфалтова.