Какви са новите правила за боклукчиите в София

От Столична община затягат мерките за фирмите

 

Обществена поръчка за избор на нови чистачи, които да извозват боклука, да чистят снега и да мият улиците в следващите 5 г., обяви Столичната община.

По-високи санкции за неизпълнение и повече ангажименти за поддръжката на чистота очакват новите фирми, които ще си делят по около 90 млн. лв. годишно. Общината вече няма да плаща на вдигнат контейнер, а на тон извозен боклук, за да се избегнат всякакви възможности за злоупотреби. Забранява се вдигането на контейнери, миенето и метенето на централни улици и булеварди да става във времето от 7 до 10 ч и от 17 до 20 ч.

Изискването се въвежда, за да не пречат на трафика почистващите машини. Нов вид ще имат кофите за боклук и уличните кошчета. Контейнерите трябва да са с педал, за да може хората лесно да отварят капаците и да се затварят автоматично. Кошчетата вече няма да са висящи, а ще са стабилно застопорени за земята, като към всяко ще има пепелник. Фирмите ще са длъжни да подменят всяко счупено кошче или контейнер, ако не го направят, ще има санкция. На почистващите фирми може да се възлага косене на междублокови пространства. За определени квартали ще има опция да се поставят специални контейнери за пепел и сгурия по време на отоплителния сезон.

Фирмите трябва да разполагат с машини, които да обработват малките улици през зимата. Общината иска чистачите да имат техника и за почистване на графити, автоматично миене и дезинфекция на контейнери и други.

Градът е разделен на 7 зони, в които влизат 19 района, тъй като в останалите договорите не изтичат тази година. Офертите ще се оценяват по най-ниска предложена цена. Фирмите трябва да имат опит в чистенето, да разполагат с определена техника, собствена база и др.

Освен това една компания може да кандидатства само за 2 зони. За всяка неизпълнена задача ще се налага глоба веднага. Досега фирмите имаха срок за отстраняване на проблемите.Вече при повече от 5% неизпълнение на задача няма да се плаща за цялата дейност. При 3 неизпълнения на определена дейност, направени в рамките на 3 месеца, фирмите ще плащат 30 хил. лв. глоба, а общината ще може да прекрати договора.

500 лв. глоба чака фирмите за всеки пропуснат контейнер. За всеки оставен отворен капак пък след почистване на кофите или неработещи механизми санкцията ще е 50 лв. Толкова ще е и глобата за невърнати по местата им контейнери.

Офертите ще се подават до май месец, като до края на юли би трябвало да са ясни новите почистващи фирми, обясни зам.-кметът по екология Мария Бояджийска.