Булгаррено - краят на един мит

Мисия Пловдив

04-04-2014, 14:09

Автор:

Plovdivutre.bg

Всичко от Автора

България беше автомобилостроителна страна с перспективи, но спря да произвежда след нареждане от Москва

България беше автомобилостроителна страна с отлични перспективи, но спря да произвежда автомобили през 1970 година след нареждане от Москва. Това казва един инженер от онова време, заемал ръководна длъжност в заводите Булгаррено в Пловдив.

"Ще се опитам да разсея един мит, който лежи в недалечното минало, но последствията му засягат настоящето и бъдещето ни в определен икономически и политически аспект.

В средата на 60-те години на миналия век се изгради автомобилен завод "Булгаррено" - Пловдив. Като млад инженер през 1968 г. започнах работа в този завод. Тук вече на поточна линия се монтираха леки автомобили Булгаррено № 8 и № 10. Бях назначен като технолог за производство на спортния модел Булгаралпин. Производството му в по-голямата си част беше ръчно - купе и шаси, а механичната част бе автоматизирана за кратък срок от нашия екип. За няколко месеца произведохме и продадохме 57 броя. Подчертавам че 30-40% от оборудването на трите модификации беше наше българско и то с отлични показатели (преценката е на френските представители на заводите "Рено"). След година преминах на научна работа. За голяма моя изненада научих, че заводът спира работа, въпреки огромния интерес на пазара. В последствие този модерен за времето си завод се превърна в сервиз за боядисване на коли, после клон към заводи "ДСО-6 септември" и т.н. В общественото и медийното пространство се пусна слух, че производството е спряно от френска страна, тъй като държавата ни е нарушила договора-продаване на коли на външния пазар, без разршение. Смея да твърдя, че това не е вярно. Лично съм участвал в експорта на коли до границата (обикновено през Калотина). Тези коли се преглеждаха официално от френските специалисти за качество.

Един от поводите да напиша тези редове е: кой и защо развали договора с "Рено", и защо се скри истината? Защо завод, струващ милиони долари, се превърна в куп старо желязо?… Истината е, че по това време започна производството на руските Жигули. Тогавашните управници са разсъждавали или им е било спуснато "отгоре", че след като има социалистическа кола, не трябва да произвеждаме капиталистическа. Какво се получи, с готови пари човек трябваше да чака 5-8 години за Лада, а ако не му издържат нервите, можеше да си купи Москвич по-скоро. Така че причината за спирането на Булгаррено бе чисто политически натиск на конкурента, въпреки огромния незадоволен пазар на СИВ. Каква манипулация - по-добре е да се пусне слухът, че "ние" нелегално продаваме коли. Странно колко лесно се промиват мозъците ни: колко малко трябва на човека да се тиражира една мълва и тя сама започва да расте в наивното публично пространство.

Искам да споделя, че тогава в завод "Булгаррено" имаше ентусиазъм и кадри. "Тайно" млади, но можещи инженери (почти без средства) правеха чисто български автомобил Хеброс - изцяло с наши части. Но и на това се сложи край.

Днес автопаркът ни е моргата на Запада. Правиха се опити за възраждане на родното автомобилостроене - първо ЗАЗ. После "Ровър". Министър Николай Василев направи опити с АФ "Пежо-Ситроен" и нищо. Ще се отклоня. През август 1983 г. на път за България от Алжир се отбих в Париж. Реших да посетя "Рено". Обадих се от портала на така наречената "бяла къща" - български инженер иска да говори с някой от директорите на фирмата. За някой може да бъде невероятно, но след няколко минути ме приеха в един кабинет с огромна кръгла маса за около 20 до 30 души. (Опитайте се да влезете сега при някой наш директор дори в приемно време, за да видите колко ще Ви трябва, ако изобщо Ви допусне секретарката му…). Там изнесох лекция по механизмите в областта, в която работех, насочвайки вниманието им в областта на конкретни приложения в автомобилостроенето. Някои от тях така се запалиха, че в унисон с това, което чуха изразиха такива смели предложения, че просто се смаях. Автомобилите на "Рено" са пъргави, икономични, качествени, а и по-евтини от същия клас коли.

Крайно време е нацията ни да започне производство на автомобили. От бившия "соц. лагер" само ние и Албания не правим коли. Дано нашите управляващи осъзнаят необходимостта, а и би било добре да се насочат към "Рено" на държавно равнище. И така освен всичко друго ще се избегнат и много формалности и злоупотреби. Започвайки с "Рено" съм убеден, че ще можем да направим постепенно и наш автомобил (уверен съм, защото знам, че имаме добри и умни специалисти). Когато управляващите правят грешки - винаги народът плаща. Нека не допуснем това с нашата бъдеща автомобилна промишленост, каквато съм убеден, че ще развием."

Доц. д-р Иван Златинов, катедра ТММ