БСП с най-скъпа предизборна реклама

Политика

14-05-2014, 13:06

Автор:

BulgariaUtre

Всичко от Автора

Телевизиите - най-стриктни в обявяването на платени материали

Телевизиите - най-стриктни в обявяването на платени материали, показват междинни резултати от мониторинг за евроизборите



Коалиция за България и България без цензура са дали най-много средства за реклама в електронни и печатни медии. Това показват междинните резултати от мониторинга на Института за развитие на публичната среда. Той следи изпълнението на изискванията в Изборния кодекс за обявяване на оферти за отразяване и публикуване на информация за сключени договори между медиите и кандидатите за избори 2014 г.
Данните са публикувани на сайта openparliament.net.
Според резултатите, отчетени до 13 май 2014 г., Коалиция за България е сключила договори за реклама на оща стойност 613 368.14 лв., а формацията на Николай Бареков - България без цензура - за 603 626.08 лв. Така двете формации държат челните позици с най-висока обща стойност на подписаните с медии договори.
От Института посочват, че България без цензура има реклама и в Google, която не е включена в изследването им, тъй като няма информация за размера на договора.


Телевизиите - отличници в маркирането на платени материали

Платените материали за предстоящите избори за Европейски парламент са маркирани ясно основно в телевизиите, показват резултатите от мониторинга на Института за развитие на публичната среда. В останалите медии –  вестници и онлайн издания, има различна практика – или няма обозначение, или присъства само маркер на страниците на вестниците и онлайн изданията, където се публикуват платени дописки и други материали по договор с участниците в изборите.
Данните сочат, че интернет сайтовете и печатните медии например поставят знак „Избори 2014“, но при повечето няма ясно обозначение към всеки платен материал. Често на страниците, маркирани с рубриката "Избори 2014", се смесва новинарско съдържание с платено съдържание.
Радиостанциите обикновено имат заставка преди и след блоковете с политическа реклама и се съобщава чрез звуков сигнал - „Избори за Европейски парламент“.
При тази практика, която по нищо не се различава от предишни избори, трудно може се направи разграничение между редакционно и платено съдържание - особено в пресата и онлайн изданията, правят извод от Института.
13 от 27 медии са стриктни
Мониторингът се прави на сайтовете на 27 медии – електронни и печатни. От Института посочват, че предстои да включат и други медии при следващото обявяване на данни от мониторинга.
Според Изборния кодекс медиите следва да публикуват оферти за отразяване 40 дни преди изборния ден. Данни за сключените договори между медии и участници в изборите се публикуват в тридневен срок след подписване на договорите и се премахват не по-рано от обявяване на резултатите от изборите, припомнят от Института за развитие на публичната среда.
В таблица 1 се виждат медиите, чиито сайтове са прегледани, и информация дали има публикувани оферти и подписани договори за отразяване към 13 май 2014 г.


*Публикувана е информация за условията за публикуването на рекламно съдържание, но не са посочени конкретни условията за политическа реклама


Въз основа на публикуваните данни за договорите на 5 телевизии, 3 вестника, 2 радио станции и 3 електронни медии могат да се направят различни разрези.

От включените 27 медии 13 са обявявили оферти и са публикували информация за договори с участници в изборите, показват резултатите от мониторинга.
Ситуацията е динамична - това е моментна картина  - медиите продължават да сключват договори и да качват информация на сайтовете си.
Прави впечатление, че централни всекидневници като "24 часа" и "Труд", които публикуват платено съдържание - нямат информация за договорите си. Това прави картината непълна. Регионалните "Марица" и "Струма" също нямат информация за договорите с участници в изборите. Агенция "Фокус" са публикували договори, но във формат, който не може да се чете - практика, която имаха и на миналите избори. На сайта на bgnes също не се открива информация за сключени договори. Няма информация какви са бюджетите на партии, колиции и кандидати за кампаниите им в социалните медии.
Актуализирана информация за договори между участници в изборите и медии ще бъде обобщена от мониторинга и публикувана от "Отворен парламент" на 18 май 2014 г.
Сравнение на вложените в медийно отразяване средства по медии, включени в мониторинга към 13 май 2014 г.

Бележка: ПК "България без цензура" има реклама в Google, която не е включена в разреза, поради това, че няма информация за размера на договора.

В регистъра на Сметната палата само три формации са обявили дарения - България без цезура, АБВ и Реформаторски блок, посочват от Институт за развитие на публичната среда.  

По отношение на сравнението между приходи от дарения и сключени договори следва да се има предвид, че данните за получените дарения се изпращат до Сметната палата в 7-дневен срок от получаването им.

Според Изборния кодекс заплащането на медийните услуги става предварително (т.е. преди съответното излъчване или публикуване) и при спазване на обявените от съответния доставчик ред, условия и цени, които трябва да са еднакви за всички
Приходите в кампаниите освен от дарения се формират от субсидиите на партиите, медийни пакети и кредити, които участниците в изборите могат да вземат, за да финансират всички дейностите в предизборните кампании - външна реклама, събития,  застъпници, транспорт, логистика, административни.

Таванът на средствата, които могат да бъдат похарчени в кампания за евроизбори е 2 милиона лева за партии и коалиции и 100 хиляди лева за Инициативни комитети. Проверката на отчетите се извършва от Сметната палата след края на изборите.