Спират парите за три ключови проекта

Западната дъга, Северната скоростна тангента и третата отсечка от АМ "Струма" закъсняват с отчуждаването на имотите

Три важни пътни проекта са на път да закъснеят заради забавени отчуждителни процедури, съобщи Столична община. Два от тях са в София - Западната дъга и Северната скоростна тангента, а третият отсечката от Сандански до Кулата на АМ „Струма”.


Финансирането на проектите е с европейски пари. От Брюксел може да спрат кранчето, заради неспазването на пусковите срокове . Предвидено е след 2 месеца да бъде пуснат първият участък от Западна дъга. Той се намира на Софийски околовръстен път между автомагистралата и бул. „Европа”.  На обекта за довършване има 3 големи съоръжения. Естакадата над западния край на бул. „Царица Йоана” е почти готова.


Не е отбелязан голям напредък и при пътния възел на бул. „Сливница”. Мостът над река Какач едва сега започва да се изгражда. Според пътната агенция и тук проблемът са отчуждителните процедури. Не е ясно кои са собственици на имотите, както и техните наследници.


Проблемите на Западната дъга не свършват дотук. За участък от моста при р. Какач до бъдещия пътен възел със Северната тангента предстои Върховният административен съд да се произнесе по повод обжалването на решението за прекратяване на тръжната процедура от АПИ.


 Последното заседание на ВАС бе на 13 май 2014 г. През април Европейската комисия одобри апликационната форма на проекта за изграждане на Западната дъга на Софийския околовръстен път.


ОП „Транспорт” ще плати за цялата дължина на трасето, като дължината му е 8,5 км. Проектът за отсечката от бул. „Бъкстон” (при резиденция „Бояна”) до АМ „Люлин” е на Столична община.


Предстои разглеждането му от специализиран експертен съвет на АПИ. Агенцията е възложила изработването на трафик прогноза за участъка, уточниха от ведомството.
Преди време общинарите предлагаха на едно от основните кръстовища на околовръстното с бул. „Цар Борис ІІІ” да няма пътен възел, а естакада, която да го прескача, а първата връзка с останалите пътни артерии в района да е западно от новата част на кв. „Овча купел”, втората е при разклона за Суходол и след това чак при АМ „Люлин”.


Според пътни специалисти това не е правилно, защото по Южната дъга има много повече пътни възли на много по-малки разстояния. Продължението на бул. „Цар Борис ІІІ” е старият път към Перник през прохода Владая, припомнят те.


На лот 4 на „Струма” не му провървя и заради грешка в проекта трябваше да се преместват подземни съоръжения. За да стане това обаче, се наложи допълнително отчуждаване на около 7 дка и отлагане на пусковия срок за октомври. За Северната скоростна тангента на София тепърва ще се водят над 260 дела от недоволни собственици на терени, които трябва да бъдат отчуждени.


Проектът за тази магистрала ще се финансира с пренасочени средства от оперативна програма „Околна среда” (2007-2013) и е много важно, за да не се изгуби еврофинансиране за около 240 млн. лв.