До Витоша с колело - вече е възможно

От 5 юли до 28 септември, всяка събота и неделя ще бъде осигурен безплатен транспорт до хижа "Алеко"

От това лято любителите на велосипедния спорт от столицата ще имат един проблем по-малко - превозването на колелетата до Витоша. От 5 юли до 28 септември, всяка събота и неделя, както и на официалните празници, любителите на велоспорта ще имат възможността да бъдат превозвани с автобус по маршрут от „Хладилника" през заслон „Бай Кръстьо" до хижа „Алеко". Автобусите ще тръгват от София в 8,20 и 10,30 часа, съобщава вестник "Труд".


Превозването с автобуса „Вело Витоша" е напълно безплатно. Той е организиран и изцяло финансиран от немската търговска верига „Лидъл". Компанията в същото време не преустановява и безплатния пътнически автобус до Витоша, който пътува от стадион „Васил Левски" до Златните мостове. Както до момента, той ще има една допълнителна междинна спирка - на Дендрариума.


С инициативата автобус „Вело Витоша" „Лидъл" решава огромен проблем на велосипедистите, формално в градския транспорт превозът на велосипеди е забранен с изключение на последния вагон на метро-влаковете. Така поне пише в наредбата за градския транспорт, въпреки че забраната рядко се спазва. Обикновено контрольорите си затварят очите, стига велосипедистът да им покаже перфориран допълнителен билет за колелото.


Тази пролет велолюбителите бяха неприятно изненадани от хвърчащи листчета, разлепени по автобусите, които возят до планината. В тях се призоваваше водачите по линиите 93, 98, 122 и 96 да не позволяват качване в автобусите на велосипеди и да оказват съдействие на контролните органи при свалянето им. Във фейсбук се появиха планове за различни по форма протести, докато на 24 април не се стигна до среща между ръководствата на Центъра за градска мобилност, на „Велоеволюция" и на „Compass Bikes".

Единственият резултат от този разговор бе, че центърът се съгласи да отдели един специален автобус, който да превозва само велосипедисти в определени предварително часове. Идеята беше автобусът да прави един курс от „Хладилника" до „Алеко" и още 2-3 курса от „Хладилника" до долната станция на Драгалевския лифт. От организациите на велосипедистите се очакваше да предложат час, който е най-удобен, за да може центърът да калкулира някаква цена за превоза. Но всичко това остана в сферата на пожеланията. Такъв автобус и досега няма, а забраната за превоз на велосипеди в градския транспорт си остава.
За съжаление на хората, ползващи велосипеди, в столицата няма и кой знае каква инфраструктура, улесняваща придвижването с колело.

В София има изградени около 30 километра велоалеи, но нито една от тях не е добър пример за такъв тип път, особено около кръстовищата. Много от алеите завършват в нищото. А ако не беше намесата на велоорганизациите още при обществените обсъждания на новите кръстовища на Семинарията, Лъвов мост и по бул. „България", и там щяха да се повторят задънените велоалеи от другите кръстовища.