Над 200 шедьоври на ювелирното изкуство в Царево

За втора поредна година в историческия музей гостува етнографската колекция на Антонио Василев

Изящните накити в експозицията са изработени са от сребро с позлата, седеф, корали и цветни камъни. Ценителите на ювелирното изкуство могат да  се насладят на богатството на българските пафти, сред които изключително ценните три царски пафти, обеци, гривни, пръстени, женски и мъжки нагръдни  накити. Богатите  украшения са били  задължителен  елемент  към женското и мъжкото облекло и са били признак на благосъстоянието на притежателя. Те са били показател за неговото семейно положение и възраст. Вярвало се е, че предпазват от лоши сили и имат чудодейна сила – да носят здраве и благополучие. Колекцията на Антонио Василев ще гостува в музея в гр. Царево до края на годината. 

Антонио Василев започва да събира произведения на традиционното българско златарско изкуство преди повече от 20 години. В момента той притежава най-голямата частна колекция, която показва развитието на българското традиционно златарство от XVII-ХХ в. Тази колекция дава пълна представа за техниките и артикулите произвеждани в златарските ателиета от българските земи. Огромна част от колекцията се състои от женски накити които са украсявали българката християнка и жените мюсюлманки. Съчетани с костюма тези накити  превръщат жените в „царици” по думите на пътешествениците обикаляли България през Възраждането. Великолепието на традиционните накити се вижда във фината изработка на пафтите, обеците, тепелъците, герданите и пръстените изработвани в златарските ателиета на редица градски центрове като: Чипровци, Враца, Видин, Сливен, Панагюрище, Пазарджик, Тетевен и др. В процеса на попълване на колекцията Антонио Василев е събрал изключителни образци от накити изпълнени с различни техники като техниката на отливане, изчукване, филигран и клетъчен емайл. Важна част от колекция „Антонио Василев” са и кутийките-амулети както и кутийките за енфие с гравирани по тях различни флорални и зооморфни мотиви. Представената колекция се превръща във важна част от наследството на българското златарско изкуство цъфтяло в нашите земи през XVII-XX в. Прецизното изграждане на колекцията дава представа за основните акценти в изкуството през Възраждането, показва дълбоките връзки назад във времето, както и прехвърля мост до наши дни. От събраните експонати личи отношението на Антонио Василев към българското, към традицията-традиция която е съхранила народа ни през вековете.