Избрани Новини
Скъпи батко Зукърбърг,
или защо е нелепо да спамим с правата си във Фейсбук
Вирусен пост отново обикаля Фейсбук. "Вирусен", защото всеки 6-ти от 10 от приятелите ти го споделя на стената си - "за всеки случай". "Отново", защото текстът хич не е нов - започва да циркулира след всяка по-голяма промяна, свързана с Фейсбук. В случая промяната е излизането на фирмата на борсата. Това "макар че променя негативно (засега) финансовото състояние на купилите си акции, не променя условията на ползване, с които страните са се съгласили и в този смисъл е абсолютно без значение с оглед на защитата на авторските права и личните данни на потребителите", пише Десислава Станкова - един от малкото специалисти по авторските права и правните отношения, възникващи в социалните мрежи.
Написано на стената на копиращия послание - на български, руски или английски език, едва ли ще трогне "роботите" на Фейсбук. А да си мислим, че някой от "управата" чете наред всичко, публикувано на стените ни и старателно си отбелязва в табличка: този е съгласен, а този не, е доста нелепо. С една дума публикуването на спама е нещо като да напишеш писмо "На дядо на село". И да получиш отговор, който зезвеци не пропуснаха да разпространят: "Уважаеми господине/госпожо, прочетох внимателно Вашата декларация и ще имам предвид заявените в нея Ваши желания и права. Искрено Ваш: Марк Зукърбърг"
А ето и отговорът на професионалистите: Десислава Станкова за mixmedia.bg
FACEBOOK LAW FOR DUMMIES
или до колко един статус може да промени общите условия на Фейсбук?
Желанието да изпревариш събитията и да се предпазиш от явна несправедливост са нещо човешко и в тази връзка много хора с учудване, досада или възхищение забелязаха следния статус във Фейсбук, публикуван от експоненциално нарастващ брой хора в последните няколко седмици:
„In response to the new Facebook guidelines I hereby declare that my copyright is attached to all of my personal details, illustrations, comics, paintings, professional photos and videos, etc. (as a result of the Berne Convention).
For commercial use of the above my written consent is needed at all times!
(Anyone reading this can copy this text and paste it on their Facebook Wall. This will place them under protection of copyright laws.) By the present communique, I notify Facebook that it is strictly forbidden to disclose, copy, distribute, disseminate, or take any other action against me on the basis of this profile and/or its contents. The aforementioned prohibited actions also apply to employees, students, agents and/or any staff under Facebook's direction or control. The content of this profile is private and confidential information. The violation of my privacy is punished by law (UCC 1 1-308-308 1-103 and the Rome Statute).
Facebook is now an open capital entity. All members are recommended to publish a notice like this, or if you prefer, you may copy and paste this version. If you do not publish a statement at least once, you will be tacitly allowing the use of elements such as your photos as well as the information contained in your profile status updates.“
Веднага разбира се последва въпросът дали публикуването на статус с този текст има търсеният правен ефект, а именно „деклариране“ и защита на авторските права на титуляра на Фейсбук акаунта, отхвърляне на ощетяващи интелектуалната му собственост и личните му данни нови правила на социалната мрежа и т.н.
Отговорът е „Не“, но с цел илюстриране на причините, може да се имат предвид следните няколко истини и митове:
1. ВЪЗНИКВАНЕ И ЗАЩИТА НА АВТОРСКИТЕ ПРАВА
Както сме говорили и в предишни статии по темата, авторското право възниква за автора от момента на създаване и обективиране на даденото произведение, без да са необходими, каквито и да е формалности, процедури или регистрации от негова страна. Това означава, че преди да отдадем права за използването им на други лица, авторските права върху снимките или стихотворенията ни са факт и съществуват за нас, без да е необходимо да уведомяваме изрично някого, да пишем „комюникета“ или да ги регистрираме, а ние като автори се ползваме с пълната защита на съответните закони.
2. НАШИТЕ ПРАВА В ОТНОШЕНИЯТА НИ С ДОСТАВЧИЦИ НА УСЛУГИ КАТО ФЕЙСБУК
Когато започваме да използваме услугите на Фейсбук, Twitter, YouTube, градския транспорт или банката, която ни дава кредит, ние винаги сключваме договор с тях под една или друга форма, който описва условията на предоставяне на услугата и обхвата на нашите права и задължения.
В случая с Фейсбук ние се съгласяваме още към момента на регистриране на акаунта си с техните условия - https://www.facebook.com/legal/terms, които описват обема от права, които им предоставяме по отношение на авторското си съдържание, което публикуваме, и нямаме възможност едностранно да ги изменяме впоследствие, било то и със фейсбук статус.
Ако не сме съгласни с тях, теоретично имаме няколко възможни подхода:
да не се регистрираме изобщо,
да се регистрираме, но да не публикуваме авторско съдържание,
да се регистрираме и после да закрием акаунта си, или
да се свържем с Фейсбук и да предоговорим условията на ползване, ако те са съгласни.
Последното вероятно се случва най-рядко по ред причини.
3. ФЕЙСБУК ПРИТЕЖАВА ВСИЧКО, КОЕТО ПУБЛИКУВАМЕ
Не, Фейсбук не притежава всичко, което публикуваме.
И все пак ние предоставяме на Фейсбук не-изключителното право да използва авторското ни съдържание, което постваме, но не завинаги, а само за времето на съществуване на акаунта или докато самите ние не изтрием съответното съдържание, и само в съответствие с privacy настройките, които са под наш контрол. С други думи ние определяме кой може да има достъп до произведенията ни и за какъв период от време Фейсбук има право да ги използва. Това не нарушава правата, които имаме по отношение на съответното произведение, т.е. ние можем да се разпореждаме свободно с него.
Съгласно https://www.facebook.com/legal/terms:
For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos (IP content), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook (IP License). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.
4. ФЕЙСБУК Е ПУБЛИЧНО ДРУЖЕСТВО И ТОВА ИЗИСКВА СПЕЦИАЛНИ МЕРКИ
„Facebook is now an open capital entity. All members are recommended to publish a notice like this...“
Това, че Фейсбук излезе на борсата, макар че променя негативно (засега) финансовото състояние на купилите си акции, не променя условията на ползване, с които страните са се съгласили и в този смисъл е абсолютно без значение с оглед на защитата на авторските права и личните данни на потребителите.
5. И ВСЕ ПАК БЕРНСКАТА КОНВЕНЦИЯ (BERNE CONVENTION) И РИМСКИЯ СТАТУТ (ROME STATUTE) НИ ДАВАТ ОПРЕДЕЛЕНИ ПРАВА
Може би, но не съвсем по темата.
Бернската конвенция за закрила на литературните и художествените произведения от края на 19 век е международен договор в областта на авторското право и установява няколко основни принципа, които договарящите се страни трябва да спазват по отношение на защитата на авторските права – например създава система на равно третиране, която изисква държавите-членки да предоставят на автори от другите договарящи се страни същия обем права, както и на своите собствени граждани.
С Римският статут се учредява Международния наказателен съд, който упражнява юрисдикция само по отношение на най-тежките престъпления (сред които не e violation of my privacy):
престъплението геноцид
престъпления против човечеството
военни престъпления
престъплението агресия
И така – изглежда, че можем да пропуснем този статус ъпдейт и да се върнем към нормалната практика на публикуване на котенца, чаши кафе и снимки на известни хора с вдъхновяващи цитати до тях.
Топ Новини