Безпаричието поставя под въпрос ключови транспортни проекти

Европейската инвестиционна банка е готова да финансира всеки проект по осите на главните европейски коридори, заяви Московски

Европейската инвестиционна банка е готова да финансира изграждането на всеки пътен и железопътен проект, който се намира по осите на главните европейски коридори. Това заяви министърът на транспорта Ивайло Московски пред журналисти в Русе.


Той информира, че заедно със своя екип са се срещали с представители на европейската кредитна институция и от там са ги уверили, че разполагат с необходимия финансов ресурс. Проблемът е, че ЕИБ предоставя заем на държавата и това се отразява автоматично в нивата на нейния дълг и дефицит, допълни още транспортният министър.


За целта тези проекти, които ние няма да можем да включим в новата оперативна програма, ще включим в проекти по инвестиционния план на президента на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер. За реализирането на тези проекти Европейската комисия няма да ни сакнционира, ако превишим дефицита, каза още Московски.


Припомняме, по план за реализация през програмния период 2014-2020 г. като пътни проекти е заложено само доизграждането на третия лот на АМ Струма през Кресненското дефиле и евентуално ако останат средства, да се реализират проекти като доизграждането на АМ Хемус, скоростния път от Видин до Монтана и др.


В железопътния сектор за новия програмен период се предвижда доизграждане на направлението София - Бургас. Там ще се реализира втората фаза на проекта Пловдив - Бургас, както и участъкът Елин Пелин - Септември.
Така много проекти, като тунелът под Шипка, АМ Черно море, както и голям участък от АМ Хемус към този момент няма да бъдат финансирани по европейските програми и ще могат да се надяват или на бюджетно финансиране, или на външно кредитиране, както и смесица между двата варианта.


В ЖП сектора все оше не е ясно как ще бъде финансирано трасето от София до Елин Пелин, като една от опциите е да се ползва новият инструмент Свързана Европа. Подобна е и съдбата на участъка от границата със Сърбия до столицата.


По отношение на "старата" ОП Транспорт към момента има най-висок риск за третия лот на жп отсечката Пловдив - Бургас, а именно Карнобат - Бургас, допълни Московски. Такъв риск има и по недостроените участъци от линията Пловдив - Свиленград. Там само заради разделянато на Министерството на регионалното развитие и благоустройството на две от предишното правителство беше забавено издаването на строителни разрешение за повече от осем месеца, атакува Московски отишлия си вече кабинет Орешарски.


Московски коментира и вчерашното посещение на българска делегация в Сърбия, водена от вицепремиера Румяна Бъчварова, където се проведе редовната среща на правителството на Китай с правителствени представители на страните от Централна и Източна Европа.
Там също сме предложили 20 проекта в пътния и железопътния сектор. Проблемът е, че китайското правителство иска държавни гаранции за всеки един проект, който се осъществява с тяхна помощ. Това обаче ше се отрази както на дефицита, така и на нивото на дълга, каза още Московски, повтаряйки същите аргументи, които съществуват и по отношение на финансирането директно от Европейската инвестиционна банка.


Обмисляме вариант към БДЖ да бъде създадена автобусна компания, която да поеме пътникопотока там, където с новия график на движение на влаковете е възможно да има прекъсвания и ограничавания на някои влакове, каза още Московски. Той е предложил това на своите колеги от Министерски съвет, но към този момент идеята не е била обсъждана официално на правителствено заседание.


Припомняме, в Бюджет 2015 се предвижда директната субсидия на БДЖ да бъде ограничена с 40 млн. лв., които вместо за железниците, да отидат за погасяване на заеми, които тя е натрупала през годините и по последни данни са над 600 млн. лв. Това би означавало, че над 1500 души биха загубили работата си, призна още миналата седмица транспортният министър. Днес той посочи, че все пак ще се проведат разговори с представители на синдикатите, на общините и на други заинтересовани участници, така че да бъде намерено най-доброто решение и да не се стига до толкова драстично освобождаване на персонал.
Поради липса на средства Национална компания "Железопътна инфраструктура" няма възможност да закупи техниха за поддържане на новите скоростни ЖП линии, построени с пари от ЕС. Това означава, че е възможно за първи път в новата ни история да "аутсорснем" поддръжката на тези железопътни участъци на частни фирми, стана ясно още от думите на Московски.