Московски: Текущите задължения на БДЖ са 565 млн. лева

109 млн. лева от тях са за дружеството „Товарни превози”, а останалите – за дружеството „Пътнически превози”

Текущото състояние на БДЖ е 565 млн. лева задължения, от които 109 млн. лева са за дружеството „Товарни превози”, останалите са за дружеството „Пътнически превози”. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски на изслушване в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, предаде репортер на Bulgariautre. Приблизително оперативната загуба на дружество „Товарни превози” за миналата година е 12 млн. лева, а за „Пътнически превози” – 15 млн. лева.
По думите на Московски в обемите, в които са заложени като субсидия и разпределение, бюджетно, като видове капиталови трансфери за БДЖ, нещата стоят така, че трябва да влязат в обем от 140 млн. лева.

„Твърди се, че общият пакет от средства, които се дават на железниците, е по-голям и съм готов да споря с всеки. Твърди се, че субсидията е 180 млн. лева. Това не е вярно. Ако е така, се казва, че 140 млн. лева са субсидия плюс 40 млн. лева са целеви капиталов трансфер за погасяване на задължения към кредиторите”, заяви министърът.

Той посочи, че тогава би желал, ако може, още днес тези 40 млн. лева да бъдат трансферирани към БДЖ. „Очевидно е, че това не може да стане поради няколко причини. Първо, това е държавна помощ, която трябва да бъде нотифицирана от Брюксел. Тя няма да бъде нотифицирана толкова бързо, колкото ни се иска, тъй като от Брюксел искат от нас да представим финансово-оздравителен план и да не се налага да ходим всяка година и да молим да ни позволят държавна помощ”, поясни Московски.

По думите му другият капиталов трансфер е за 30 млн. лева, предвиден за закупуване на нов подвижен състав, който ще бъде използван за покриване на задължения към кредиторите. „За да се вместим в тази сума, ръководството на дружеството предприе стъпките и мерките – оптимизация през разреждане движението на влаковете и съкращение на персонал”, каза още транспортният министър Ивайло Московски.
Президентът на КНСБ Пламен Димитров апелира за време, без да се действа по спиране на нови влакове, за да се стигне до решение.

Искра Иванова от КТ „Подкрепа” посочи, че БДЖ трябва да бъдат приоритет на държавата. „Тези мерки няма да доведат до подобряване на железопътния транспорт, а още повече ще отблъснат клиентите”, добави тя.
Областният управител на Габрово Николай Сираков посочи, че съкращаването на тези влакове е нерентабилно. „Това е и социална услуга. Това е единствен транспорт за Дряново по посока Трявна и Горна Оряховица. Това е единственият достъп към Южна България за някои населени места. Настояваме 4 от влаковете да се върнат и на един да се промени разписанието, което ще даде възможност на работещите, студентите и учениците да пътуват”.
Изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров каза: „При субсидия 140 милиона лева остават свободни пари в размер на 13 милиона лева, които трябва да бъдат насочени към ремонт. Така дружеството остава без резерви за извънредни ситуации. Тези 13 милиона са абсолютно недостатъчни за поддръжката на локомотивите и вагоните за движение”.