Жителите на Банско искат икономически растеж и развитие на туризма

Региони

29-01-2015, 14:47

Автор:

Милко В. Стоянов

Всичко от Автора

Шепа хора спират икономическия растеж и туризма в Банско

Планираните инвестиции на ски зоната ще осигурят просперитет, устойчиво развитие и работни места.

В края на декември хората в Банско отново напомниха за нерешените проблеми на града с масов протест, подкрепен и от местната власт. Километричните опашки, виещи се около Гондолата са ясен знак, че курортът е надминал капацитета на съоръженията. Липсата на втори лифт и доизграждане на ски зоната спират развитието на града и създават реална опасност от отлив на туристи, предупреждават местните хора, хотелиери и гости.
Чакането понякога е с часове, а многобройни изнервени скиори вероятно повече няма да се върнат. „Македонците много харесват Банско”, споделя Саня Секуловска, скиорка от Скопие, която идва за първи път. „Пистите изглеждат прекрасно, въодушевена съм от красотата на това място, но всички сме изнервени от реденето и чакането. Картата не е толкова евтина, че да прекарваме половин ден в опашки. Не може да има само един ски лифт!”
Решение има, инвеститор също

Планът за уплътняване на зоната е по австрийски модел. Максимална експлоатационна ефективност и минимално въздействие върху природата в НП Пирин е в основата на балансираната концепция, изготвена от водещи експерти – архитекти, еколози, инженери, лесовъди.

Въпреки това, определен кръг „зелени активисти” от години разпространяват неверни твърдения с демонични лозунги за превръщането на Пирин в „паркинг” и обезлесяване на планината. „Естествено, че не искаме „да изсечем горите“ и да “унищожим планината“, в която живеем и която ни храни”, възмущава се Малин Бистрин, предприемач и председател на туристическия бизнес в Банско. „Ако отсечем 5 дървета, на тяхно място ще засадим 100!”

Внимателно вглеждане в реалните факти и документацията на проекта обаче показва, че аргументите на „зелените” са „кухи”, а действията граничат с екорекет. За обществото става все по-ясно, че зад мотивите на псевдо еколозите прозират скрити интереси, чиято единствена цел е да блокират икономическия растеж и туризма във водещия ски център на България.

„По вестниците се тиражира мнение, налагано от „природозащитници”, че едва ли не искаме да усвоим 60-70% от територията на НП Пирин, но това не е вярно”, казва кметът на Банско, Георги Икономов. „Втора кабинка и допълнителни 3-4 писти ще бъдат изградени в рамките на сега действащата ски зона, която вече е урбанизирана територия”, пояснява градоначалникът.

Всеки, който е ходил на ски някъде из алпийските курорти знае, че там има много повече намеса върху природата и просеки в горските масиви. Нима в Австрия, Германия, Швейцария важат други правила за екология?! Просто там зимният туризъм е въпрос на национален приоритет, търси се баланс между растеж и био равновесие, дългосрочни инвестиции и системно залесяване.

България спешно се нуждае от подобна единна стратегия, всички са съгласни с това, и въпреки единомислието по въпроса, липсват конкретни действия и ясни решения от поредица правителства досега.

Днес индустрията има своето Министерство на туризма и всички се надяват то да покаже реален ангажимент и подкрепа за просперитета на туризма.

Казусът Банско като национална и наднационална туристическа дестинация придоби символично значение – желаем ли да развиваме качествен туризъм в България?

Проектът за ски зоната се подкрепя на 100% от хората в Банско, от целия регион, от всички политически сили в общината.

Очакванията са многомилионната инвестиция да увеличи капацитета на курорта за привличане на туристи, да осигури още работни места и регулярни доходи за населението. Оттам и повече приходи ще влязат в държавния бюджет / данъци, такси, лицензи и т.н./

Икономическият ефект носи редица ползи за града, общината, цялата област и на национално ниво.

Туризмът в Банско изхранва много райони. „Ако продадем 5 кг месо, то е от Добрич или Шумен, виното от Свиленград, доматите – от Пазарджишко или Пловдивско, казва Малин Бистрин. „Развитието на курорта носи плодове навсякъде, из цялата страна.”

Като отрасъл туризмът влияе положително на много други сектори – инфраструктура, строителство, хранителни стоки, напитки, транспорт. Води до раздвижване на пазара на труда, по-ниска безработица и много други позитивни ефекти.


Преди построяването на първата гондола безработицата в Банско по официална статистика е била 22%, а сега е около 10% по думите на кмета Икономов. Заетостта, която се създава през зимния сезон в Банско въз основа на работещата ски зона, е много важна за региона. Работници прииждат от цялата страна.

Съществува пряка зависимост между здрав и печеливш бизнес и просперитета на общността.

Социално- икономическото въздействие от инвестициите не е за пренебрегване, особено в сегашната икономическа ситуация на страната ни. Създаването на условия за постоянна заетост ще свие още повече безработицата и ще повиши качеството на обсужването. Ресторантьори и хотелиери ще имат много повече стимул да инвестират в повишаване квалификацията на своите служители и да ги задържат.

Устойчивото развитие и работа за населението в дългосрочен план ще окаже благоприято въздействие и върху образованието, а оттам и върху демографския прираст, особено тревожна тема за обществото ни.

Разликата в банско преди 10-на години и сега е огромна, казват местните, градът се е развил, има работа за много повече млади хора, които често предпочитат да емигрират, притиснати от безизходица. В околните селища като Разлог и Добринище също усещат позитивното влияние, оживлението по тези места е осезаемо.

Да не говорим за добавената стойност от признанието и уважението на доволните туристи. Навсякъде по света ски курортите са престижен туристически продукт. Спомагат за развитието на спорта и физическото възпитание на децата, осигуряват поминък в планинските райони и са емблеми на своите страни.

Експертите констатират, че ски туризмът и свързаните с тях индустрии са единствената модерна перспектива за развитие на по-голямата част от планинските и полупланинските райони на България. Не бива с бездействие и липса на ясна национална стратегия да обезмисляме и досега направените инвестиции. Ресурсът може да се оползотвори в интерес на всички - и на туристи, и на собственици на среден и едър бизнес, без да се изпада в крайности.

И за да не си търсим туристите по сръбските, турски или косовските писти, Банско трябва да се развива без отлагане във времето. Защото в туризма позициите трудно се връщат!

.....................

Каре:
Факти срещу спекулациите:
- По данни на Държавен горски фонд ски пистите в България се простират на едва 0,002% от целия горски фонд в държавата!
- В световната практика за зимни спортове се ползват до 10% от защитените територии

- Изсичането на дървета с цел развитие на ски туризма е по-малко като обем в сравнение с планираната санитарна годишна сеч в планините. Тук дори не споменаваме бракониерската сеч!
- Горите в Национален парк "Пирин" са се увеличили с 20 хил. дка за последните 10 години потвърдиха експерти от Лесотехнически университет на обществено обсъждане на Плана за управление на Пирин

- Лифтовете са възможно най-екологичният вид транспорт; за построяването им се използват хеликоптери с цел минимална вреда върху природата. Няма вредни емисии и шум, както при автомобилите.

- България – при 8 планински вериги с височина над 2000 м - развитието на зимни спортове изостава дори от Чехия, където най-високият връх е 1602 м!