Платихме със 7 млн.лв. повече данък за колите

Парите

09-02-2015, 08:19

Снимка:

Софияутре/архив

Автор:

sofiautre.bg

Всичко от Автора

Столична община експериментално беше "вързана" с пунктовете за технически прегледи

Столичната община разполага експериментално още от края на 2012 г. с връзка с базата данни на транспортното министерство, която пък е свързана с пунктовете за технически прегледи. Така в продължение на 1 година общината успя да увеличи събираемостта на данъка за МПС със 7 милиона лева и това бе причината свързаността между пунктовете и общините да залегне в наредба. През тази една година се оказа, че много често купувачите на коли на старо не ги регистрират в общината, а колата върви с първоначалната регистрация, която е направил търговецът, пише „Труд" като сепозовава на източник от транспортното министерство.

Свързването на компютрите на пунктовете за технически прегледи на колите с тези на общините от началото на тази година започна да вади на бял свят нерегистрираните коли, за които никой не плаща данък. Още първите проверки показаха, че от 30 000 коли 5500 напълно липсват в регистрите и на практика са нелегални.
От началото на тази година при технически преглед на колата техникът в сервиза е длъжен да направи първо справка в базата данни дали за колата е платен местният данък. Ако не е платен, той не трябва да направи прегледа. Досега само 46 общини са успели да свържат компютрите си с тези на транспортното министерство, откъдето е направена връзка с всеки лицензиран пункт за технически преглед в страната. От 1 януари до 6 февруари са направени 30 000 справки. При 17 000 случая данъкът е бил платен и прегледът е направен. Останалите 13 000 са върнати да си платят първо налога. Оказва се, че почти половината от тях не фигурират в регистрите на общините.
„При въвеждането на данни за 5500 коли изобщо не се появява информация за регистрацията им, което е притеснително", казаха от транспортното министерство. Това означава, че тези коли не се водят на отчет в общината, тя не знае за тях и не им събира данък. Според ведомството на Ивайло Московски едва ли става въпрос за техническа грешка, защото тогава не би трябвало да има информация за нито една от миналите на технически преглед коли.
Данните са силно занижени, защото идват само от 46 общини и то за първия месец на годината. Когато системата бъде изградена изцяло, може да се окаже, че нерегистрираните коли в България са многократно повече.
Според транспортното министерство твърде вероятно е информацията да не е изпратена в общината от КАТ, които правят първоначалната регистрация на колата.
Колите, които изобщо не фигурират в общинските данъчни служби, най-вероятно са минали на първа регистрация в КАТ преди 2011 г., когато е имало пълна несъвместимост между компютърната система на пътната полиция и тази на данъчните, обясниха от МВР. Част от тях са и от периода от началото на 2011 г. до януари 2014 г., когато с промяна в Закона за местните данъци и такси КАТ се задължи да предостави цялата си база данни на всяка община в страната. От миналата година пилотно в София информацията за всяка новорегистрирана кола отива директно в общината. Тъй като това е трудно осъществимо за всички общини, от 1 януари т.г. информацията за всички регистрации от КАТ отиват във финансовото министерство, откъдето ги препращат по общините, обясниха катаджии.
По данни на "Пътна полиция" към 1 юли 2014 г. в страната са регистрирани 3 769 117 превозни средство. Освен леки коли, бройката включва микробуси, автобуси, камиони и ремаркета, които имат регистрационни табели.
Проблемът сега е, че от общо 264 общини само 220 са подписали договор с транспортното министерство, а от тях едва 46 са осъществили връзката.