Директори харесаха новия закон за образованието

Милена Дамянова отговаря на въпроси и препоръки на педагозите във Велико Търново

Повече плюсове отколкото поводи за забележки намериха директорите на училищата във Великотърновско в новия Закон за предучилищното и училищното образование. Това стана ясно по време на работна среща, организирана от областния управител проф. Пенчо Пенчев. Педагозите имаха някои конкретни въпроси, които отправиха към председателя на образователната комисия в Народното събрание Милена Дамянова.

"Оказва се, че темата за образованието е чудесна за политически ПР и манипулации. Всеки обаче може да прецени и направи разлика между политика и държавника. Политикът винаги се стреми да изкара позитив само за собствения си имидж, а държавникът има воля за реформи", каза Дамянова, очевидно провокирана от серията кръгли маси по темата, организирана от БСП из страната през уикенда. На тях като правило беше заклеймено намерението парите от националния бюджет, полагащи се за образованието на всяко дете в България, да се дават не само на държавните, но и на частните училища.

Директорът на строителния техникум във Велико Търново поздрави екипа на Милена Дамянова за това, че законът е обсъждан неведнъж със специалисти от цялата страна и в окончателния му вид е взета предвид всяка конкретна препоръка, колкото и дребна да е тя.

Директорката на най-елитната гимназия в града - СОУ "Емилиян Станев", пък похвали залегналата в закона възможност абитуриентите да получават дипломите си за средно образование вече не само на български, а и на френски, немски и английски езици. Тя обаче поиска да знае защо ще има едновременно общинска и областна стретегии за образованието. Според Дамянова това е работещ модел, заимстван от социалното подпомагане, в който областният план почива върху общинските.

"Дошъл е моментът, когато учителят сам ще избира методите, за да постига резултатите, които държавата ще иска от него", обобщи Дамянова нововъведенията в закона.

Директорите изказаха притеснения по отношение на втория държавен изпит по специалността в професионалните гимназии. Те се съмнават дали училищата ще могат сами да се справят с организацията и дали оценката на знанията и уменията ще е обективна. Друг проблем, според тях, е анализът на всеки от учениците, които трябва да правят педагогическите съвети - това ги обричало на денонощни заседания. Според Дамянова, обаче, има ученици със специални потребности, проблемни деца, и всеки педагог знае кои от тях трябва да се обсъждат в по-широк състав.