Глобиха 30 000 гратисчии в столичния градски транспорт

Въпреки мерките от страна на общината, нередовните пътници не са намалели

Миналата година контрольорите в столичния градски транспорт са съставили 13 500 акта и са наложили 30 хил. глоби на софиянци, които са се возили без билет, което е почти толкова колкото и година по-рано. За нередовен пътник глобата е 20 лв., т.е. постъпленията от глоби са 600 хил. лв. Ако провинилият се откаже да я плати на място, има три дни след съставяне на акта да плати същия размер. След това актът влиза в сила и сумата нараства на 100 лв., припомня в. „Сега”.

Събираемостта при актовете обаче е много относителна, защото общината няма механизъм да ги събира. За 2014 г. от всички актове са платени едва 5100 и това е подобрение спрямо предходната година. То идва заради започналата от общината през м.г. акция задълженията да се взимат чрез частен съдебен изпълнител. "От всички 5100 акта чрез частен съдебен изпълнител сме събрали дължимите суми по 1800 акта", коментира зам.-кметът по транспорта Любомир Христов пред "Сега". До това се стигна, след като се оказа, че повечето от актовете не се плащат, а общината няма механизъм да ги събере принудително сама.

По данни на градския транспорт нередовните пътници представляват 9.5% от всички пътуващи през 2014 г. Заради нередовните пътници общината е въвела постоянен контрол в 26 крайградски линии, а тази година списъкът ще бъде разширен. Данните са от отговор на кмета Йорданка Фандъкова до общинския съветник Димитър Антов за състоянието на градския транспорт. "Причината за въвеждането на проверки по целия курс на превозните средства бе отчетеният в минал период по-висок процент от пътувания без превозен документ по тези линии", пише в отговора.

Увеличават се обаче приходите от продажба на билети - 2 млн. лв. повече през миналата година спрямо 2013 г., когато са били 96.5 млн. лв. Вече повече от година е удължено и работното време на контрольорите - от 5 ч. сутринта до полунощ, каквото е и работното време на транспорта.

Въпреки че от общината постоянно се хвалят със затегнатия контрол в последните години и мерките, които се взимат, броят на гратисчиите е същият от 2011 г. Единствената промяна е, че приходите, които идват от нередовните пътувания са повече, защото са увеличени размерите на глобите и актовете. От Центъра за градска мобилност обаче продължават да не дават подробен отчет къде отиват парите от това перо.

На фона на увеличените приходи от продажба на билети Центърът за градска мобилност остава затънал в дългове. В отговор на общинския съветник Димитър Антов кметът на София Йорданка Фандъкова дава справка, че за 2014 г. те не са нараснали и са около 100 млн. лв. В края на 2013 г. Столичният общински съвет разреши на ЦГМ да изтегли заем до 81 млн. лв. за покриване на дълговете, но все още не е намерен кредитор.