Над половината от учителите – над 50-годишни

Политика

16-02-2015, 16:14

Снимка:

© Varnautre.bg / Архив

Автор:

Яница Танева

Всичко от Автора

През следващите 5 години ще се пенсионират около 20% от настоящите преподаватели

Народният представител от ПГ на „Реформаторски блок” Антони Тренчев е задал въпрос към министъра на образованието и науката проф. Тодор Танев относно Националната стратегия за развитие на педагогическите кадри, става ясно от сайта на Народното събрание. В запитването си Тренчев се позовава на резултати от последното международно изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, според които над 40 % от 15- и 16-годишните у нас са функционално неграмотни. Депутатът посочва, че това означава, че близо половината от българските гимназисти не могат да осмислят елементарен текст, да прилагат математическа логика в реални житейски ситуации и да анализират прости графики.

„На практика близо половината от нашите младежи не са подготвени успешно да се влеят в пазара на труда, който все повече изисква хора, които умеят да боравят с много информация и бързо да извличат заключения от нея, да мислят и да взимат самостоятелно решения”, посочва Антони Тренчев.

Според него качеството, мотивацията и подготовката на учителите са от ключово значение за успеваемостта и постиженията на учениците. Образователната ни система е на прага на сериозен дефицит на специалисти, заявява депутатът и добавя, че през учебната 2014/2015 г. близо 50 % от педагогическите кадри са на възраст над 50 години, а малко повече от 6000 са над 60-годишна възраст.

През следващите 5 години ще се пенсионират около 20% от настоящите учители, а през следващите 10 години – поне още толкова. В същото време едва 3% от учителите са на възраст под 30 години.

„Учителската професия все още се счита за недостатъчно престижна и малцина са тези, които мотивирано избират тази професионална кариера. Много студенти, обучаващи се за учители, влизат в програмите с нисък бал и със слабо желание да бъдат преподаватели в училище”, пише Тренчев.

Във въпроса си до образователния министър той припомня, че през май 2014 г. Министерският съвет е одобрил Национална стратегия за развитие на педагогическите кадри, в която ясно се заявява, че подготвеността на учителите, тяхното обучение и квалификация са от решаващо значение за качеството на образованието. В Управленската програма на правителството също са заложени конкретни цели по отношение на политиките спрямо педагогическите кадри. Тези цели до голяма степен повтарят приоритетите на Националната стратегия и на съпътстващия я национален план за изпълнение на дейностите, предвидени в нея.

Депутатът Антони Тренчев пита министър Танева за предприетите от МОН стъпки за изпълнение на дейностите, предвидени в Националния план за изпълнение на дейностите по Национална стратегия за развитие на педагогическите кадри за 2014 г. и 2015 г.

Народният представител се вълнува още какви средства са предвидени в бюджета за 2015 г. за реализиране на дейностите от националния план, както и за позицията на екипа на министерството относно възможността за разширяване на достъпа до учителската професия.