Предвиждат не повече от 10 ст. на километър ТОЛ такса

Политика

18-02-2015, 16:30

Снимка:

24 часа

Автор:

Bulgariautre.bg

Всичко от Автора

Още по Темата:

Въвеждаме тол система през 2017 г.

Модерна ТОЛ система праща винетката в историята

Леките автомобили се включват в системата след 2020 г.

Леките коли да бъдат включени в ТОЛ системата след 2020 г. Това намерение изрази министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова по повод опитите за калкулация на таксите.

Засега идеята е в първите години за леките коли да се запази практиката с винетките, но те да станат електронни, а тежкотоварният трафик да заплаща за преминаване на съответните километри от републиканската пътна мрежа.

Павлова посочи, че е необходимо да бъде разграничен видът на заплащане, т.е. видът ТОЛ такса. Ако има изграждане на магистрала от точка А до точка Б с дължина 100 километра например и тя е дадена на някой да я изгради и след това да получава такса от нея, тогава ТОЛ такса се заплаща за разстоянието 100 км на определена стойност.

В този случай в цената на ТОЛ таксата влиза сумата, която инвеститорът е вложил на принципа на публично-частното партньорство (цена за строителство, управление). При това положение таксата е различна и може да достигне до 0,10 лв. на километър за автомобили.

Ако ТОЛ система бъде въведена за цялата републиканска мрежа, магистрали и първокласни пътища, леките автомобили ще плащат много по-ниска цена, поясни Павлова. В този случай тежкотоварният трафик ще заплаща такса за преминаване, а леките автомобили могат да заплащат т.нар. електронна винетка. В действие ще влезе принципът „който най-много уврежда пътната настилка, да плаща и по-висока цена”, а това са тежкотоварните превозни средства.

До края на 2015 г. трябва да бъдат разработени финансовият анализ, бизнес моделът и анализът на трафика. След това правителството ще вземе решение кой от предложените модели ще приеме. Сред възможните варианти е системата да се въведе частично само за тежкотоварния трафик, а леките автомобили да останат на винетки.

Ако се намери инвеститор, през 2017 г. системата ще започне да се внедрява, а през 2018 г. да се използва, уточни министър Павлова. Плановете са ТОЛ такса да плащат първоначално тежкотоварните автомобили, а едва след 2020 г. да бъдат включени и леките коли. Електронната винетка ще бъде на принципа на електронното паркиране.

Правителството работело по внедряване и на други иновативни системи в пътния сектор. В процес на разработка са специални приложния за всички, които използват смартфони, с които ще научават дали по направлението, към което се движат, пътят е отворен, дали някъде не е възникнал пътен инцидент или пътят не е затворен за почистване.

Очаква се подготвяните за наше удобство екстри да бъдат внедрени до края на лятото или есента. Планира се да има и специален датчик, който да отразява, ако със самите нас се случи нещо на пътя. Информацията ще постъпва в Пътната агенция, в Ситуационния център, а в бъдеще и в 112.

„Внедряваме и камери за електронно броене, за да отчитаме трафика по модерен начин”, подчерта Павлова.