80 лева пътна такса до морето и обратно?

Животът

19-02-2015, 09:26

Снимка:

pixabay.com

Автор:

DobrichUtre.bg

Всичко от Автора

Още по Темата:

Тол такси удвояват приходите от пътища

Магистралите стават платени от 2017 г., 10 стотинки цена на километър ще обезлюди пътищата

Магистралите стават платени! С 80 лева от София до морето и обратно - близо 400 километра в двете посоки, може да се бъркаме след няколко години само за пътна такса, без да се брои бензинът. Толкова ще струва преминаването по цялата магистрала от София до Бургас и обратно, пише "Всеки ден".

Лудо пресмятане настана от вчера сутринта, след като регионалният министър Лиляна Павлова обяви, че т. нар. тол (toll - дан, плащане, от англ. - б.а.) такса по магистралите сменя винетките до няколко години.

Цената, която се обмисля в момента, е 10 стотинки на километър. Министърката все пак уточни, че може би толкова ще е за камиони. Тол системата влиза в сила първо за тировете и всички останали возила над 3,5 тона. За леките автомобили най-напред ще бъдат въведени електронни винетки, а след това и те ще минат на пътна такса.

Дори цената на километър за леките коли да е под 10 стотинки, разликата от сегашните 67 лв. за годишна винетка е огромна, писнаха шофьорите. От автомобилния бранш, който ползва големи возила, също са недоволни от цената. Според тях и пътническият, и товарният превоз няма как да издържат на 0,10 лв. такса за километър, това ще обезлюди пътищата. Така имало огромна опасност заради калкулацията на транспорта в цените всичко да поскъпне - и храни, и останалото. Още повече че според заявеното от Павлова плащането на километър ще обхване всички републикански пътища в страната.

Регионалната министърка посочи, че цените ще се съобразят спрямо доходите у нас. Но било по-справедливо тези, които пътуват повече, да плащат повече. Освен това целта на реформата е да се генерират повече средства за поддръжка и строителство на пътища у нас. А от сегашната система с винетните стикери влизали 200 млн. лв. на година - крайно недостатъчни при нужда от 1 млрд. лв., за да имаме европейски пътища. Тол системите трябва да започнат да се въвеждат постепенно от 2017 г. 

Бърза проверка на „Всеки ден" показа, че евентуална такса от 10 стотинки и за леките коли, а дори и да е по-ниска, ще ни направи първенци на Балканите по висока цена. Ако се има предвид, че по доходи България е на дъното в ЕС, ще сме в челото по относително скъпи такси и в цяла Европа. Страните на Стария континент в момента се делят на две по използване на тол системата и на винетките.

Около нас - у комшиите, пътните такси са почти еднакви. В Гърция леките коли плащат на магистрала 4-5 стотинки на километър, 4 стотинки е в Сърбия и Македония. В Румъния са още на винетки. В Европа Испания се слави с едни от най-високите тол такси - и по 40 евроцента през лятото, когато е по-скъпо. Но има една немаловажна подробност. Платени са т.нар. аутописти, а другият вид магистрали - аутовиа, са безплатни. Близо до трасето на платените винаги има и алтернативни безплатни пътища.

В Италия на магистрала за лек автомобил се плаща по около 6 евроцента. Толкова е и в Германия, но там пътна такса има само за тежките возила над 12 тона.

Според експерти в България няма как да бъде въведена такава висока цена за леки автомобили. Най-вероятно таксата ще бъде определена след обществени обсъждания.