„За” задължителен час по гражданско образование, по религия – не

Просветният министър не е убеден в необходимостта от задължително изучаване на религията

Просветният министър Тодор Танев застава твърдо зад идеята за гражданското образование като отделен предмет, но не е позитивно настроен към религията като задължителен час.
Това обобщи самият той на дискусия за гражданското образование, организирана в парламента от Реформаторския блок.

За него 100% от първи до последен клас трябва да има гражданско образование като отделен предмет, а децата трябва да бъдат разтоварени и да се намери място и за този час. „Няма анализ и оценка дали това, което се учи сега, е гражданското образование, от което имаме нужда”, смята министърът.

Той определи като много дълъг и тежък разговора за религията като задължителен, а не свободноизбираем предмет. „Това е въпрос на много политически и експертен анализ. Аз лично не съм убеден, че трябва да бъде задължителен”, смята Танев.

По време на самата дискусия шефът на МОН обяви, че що се отнася до гражданското образование, и родителите са важен фактор, но „учителят е великата инстанция №1”. Нужна е решителна, но не революционна промяна в гражданското образование у нас, като за няколко години поетапно то трябва да се адаптира към българската културна система, гласи визията на Танев.

Той бе подкрепен и от евродепутата на реформаторите Светослав Малинов, според когото въвеждането на такъв предмет би било сериозна реформа. Качеството на демокрацията е най-зависимо от активността и образованието на гражданите, убеден е Малинов.

За него гражданското образование би се изправило срещу „общия цинизъм в изборния ден” и би довело до информиран избор при гласуване. „Аз не можех да работя по тази тема при правителството „Орешарски", тя бе невъзможна”, доволен е Малинов от промяната в средата при настоящия кабинет.

Първото несъгласие по темата дойде от шефката на Синдиката на българските учители Янка Такева. Около виждането й се обединиха и някои неправителствени организации.

Според Такева още от детската градина се учат предмети като родинознание, които в определени аспекти разглеждат гражданското образование, но, въпреки тях, сме настроени нихилистично към държавата и институциите.

На този етап не е нужен нов, отделен предмет, а изчистване на вече съществуващите учебни дисциплини – ясно, достъпно и осъвременено съдържание, смята Такева.

По повод оценката 4.50, която РБ постави на всички министри, Танев обяви, че тя дотук е на нещо, което не е цялостно и е трудно подлежащо на оценяване. Аз не бих писал в момента оценки, аргументира се професорът.