Най-скъпата мартеница стигна 500 лева

Кукли от кратуни, облечени в бяло и червено, са хит на пазара

Най-скъпите мартеници тази година вървят около 400-500 лева. Това са големи около 2 метра метра, луксозно изработени и са предназначени да красят дома. Някои от тях са на стойка, а други могат да висят от лампа или корниз, пише "Всеки ден". Сред интересните и модерни символи на най-женския месец са тези от кратунки. Правят ги търговци, които ги носят специално осветени от манастирски поляни. Орнаментират ги като кукли с размер около половин метър и ги продават за късмет на дома. Цената е около 30 лева за бройка. 

Масово мартениците вървят от 50 стотинки нагоре. Най-много се купуват гривничките, защото са най-удобни за подарък, обясняват купувачи и търговци.

На 1 март се пекат пшенични питки

Баба Марта е един от най-почитаните български обичаи, запазил се до наши дни. Мартениците са направени задължително от два пресукани конеца - червен и бял. В някои райони на страната конците са само червени, в други - многоцветни, но с преобладаващо червено. Именно огненият цвят според народното поверие, има силата на слънцето и дава жизненост на всяко същество. По време на празника, всички си закачат мартеници на видно място. Носят я докато видят щъркел. После я заравят и след време по животинките около нея гадаят за бъдещето. С мартеници също се закичват плодните дървета и добитъка в стопанството - за по-добра реколта и плодовитост на следващата година. Традиционните мартеници са в бяло и червено, но в някои части на България добавят и други цветове, което не е продиктувано от съвременните модни тенденции. Украсата с например зелено, синьо, жълто се среща, защото тези цветове също имат своя символика, в най-общия случай се свързват с настъпващата пролет, а и пазят от уроки. Синият цвят е близък до небето и водата. Зеленият цвят е символ на плодовитост, възраждане и празничност. Мартеницата може да включва различни елементи и украси - черупки от охлюви (за здраве и сила), мъниста (против уроки), парички (за благополучие). Смята се, че, когато се прави мартеница, тя трябва да се усуква наляво. В Мелнишко вместо бял конец в мартеницата се вплита син конец, а в Родопите се слагат още няколко цвята.

На първи март пшенични питки трябва да се опекат, да се намажат с мед и да се разнесат по домовете, за да се умилостивят болестите, та никога да не ги спохождат. В Разградско сутринта при изгрев слънце всяка домакиня мята червен плат на едно от плодните дървета в градината, за да разсмее Баба Марта. В Троянско на първи март преди изгрев слънце стопанките на всеки дом връзват червена вълна по ключалките на вратите, на овошките, на съдовете за млечни произведения, по рогата на добитъка и т.н. А в Хасковско бабата, която рано преди съмване връзва мартеници на децата от семейството, се облича изцяло в червени горни дрехи.

Търговци-тарикати не плащат за тротоарно място

Търговците на мартеници масово се изхитриха и се стискат за таксата от 4,50 лева, която трябва да плащат на ден. Повечето се настаниха където им падне, доволни, че ще ударят чиста печалба. Инспектори от Столична община обаче усетиха номера и погнаха тарикатите.

В сряда, четвъртък и петък продавачи бяха масово глобявани по 10 и по 20 лева, след като си спестиха парите за тротоара. Нахъсените да натъпчат джобовете си не се даваха доброволно и спореха докрай с проверяващите. Как не ги е срам, да се стискат за 4 лева, при положение, че печелят толкова много от тия мартеници, коментираше вбесена инспекторка, която се наложи да спори един час с младо момче и момиче, опнали сергията си точно на първата спирка на трамвай №5 на Съдебната палата. Те не бяха платили таксата си и пробваха да не платят и глобата, но след намесата на възмутени столичани, джобът им отъня.
В същото време дългите почивни дни около 3-ти март удариха продажбите на мартеници. Уличните търговци нямаха късмет тази година, тъй като Баба Марта се пада в неделя, а заради неработните понеделник и вторник, мнозина няма да купят мартеници за колегите в офиса. Хората масово пътуват и в чужбина, където няма кого да накичат Пижо и Пенда.

Миналата година българите похарчиха близо 20 млн. лева за гривнички и пискюли в червено и бяло. Тази година със зор ще надхвърлят 12 млн. лева.