Китайците пият все повече българско вино

Мисия Пловдив

04-03-2015, 16:15

Снимка:

tvstz.com

Автор:

PlovdivUtre

Всичко от Автора

Изнасяме родното производство и в Щатите, но в Русия износът ни пада драстично, заради войната с Украйна

За 2014 година България е изнесла 5 милиона литра вино в Китай. В далечната страна все повече се увеличават почитателите на напитката на боговете - родно производство. В САЩ сме изнесли около 1 милион литра за миналата година.

Руският пазар обаче е силно свит за търговия с българско вино и ако до 2014 г. 45-50 на сто от винения ни експорт е бил за Руската федерация, сега ситуацията е утежнена. Това заяви директорът на Изпълнителната агенция по лозата и виното (ИАЛВ) инж. Красимир Коев в при откриването на изложбата "Винария" в Международния панаир в Пловдив.

2014 г. е с най-лоша реколта за лозарите и винарите през последните три десетилетия, отчете инж. Коев. Ако през 2013 г. са били произведени 250 хил. т грозде, то през миналата година количествата са били едва 109 хил. т. Производството на вино също се е свило от 172,5 млн. литра през 2013 г. на 76,2 млн. л през миналата година. Това е значителен спад, но нямаме притеснения, че ще изпаднем от винената карта на света, каза Коев.

Винените предприятия у нас се увеличават и спечелените от тях международни отличия през миналата година са над 150, допълни той.

Продължават инвестициите в избите и маркетинговата дейност, посочи и председателят на Националната лозаро-винарска камара Радослав Радев. Кризата се отразява и в нашия бранш, но гледаме напред, допълни той.

По думите на инж. Коев тенденцията за лош имидж на българските вина като некачествени вече е отшумяла. „Не може да се говори, че продаваме евтино, тъй като страни като Чили, Аржентина, Република Южна Африка, Нова Зеландия, Австралия, Италия и Испания предлагат наливно качествено вино по 0,30 евро, нашите вина за износ са по 0,75 - 1,20 евро“, посочи инж. Коев.

Той допълни, че конкуренцията е огромна, но вече има сортове, при които добивите са от 3 до 5 т/дка и така себестойността е по ниска. Директорът на ИАЛВ допълни, че българските вина са ценени от потребителите и едва 5% от  консумираното у нас вино е от внос.