Избрани Новини
Четвърти сме по цена на дизела в ЕС
20-03-2015, 13:12
Снимка:pixabay.com
Автор:Яница Танева
Още по Темата:Продължава поскъпването на бензина и дизела
Мартин Димитров: Защо цената на дизела у нас е сред най-високите в ЕС?
Мартин Димитров е категоричен, че има нужда от нова Комисия за защита на конкуренцията
Цената на дизела без данъци – без акциз и без ДДС – в България за последния месец е между третата и четвъртата най-висока в целия ЕС. Това обяви депутатът от Реформаторския блок Мартин Димитров по време на парламентарния контрол, предаде репортер на Bulgariautre. В рамките на петъчния контрол Димитров зададе въпроса си към вицепремиера по европейските фондове и икономическата политика Томислав Дончев за причините, поради които цената на дизела в България е сред най-високите в Европейския съюз.
"По-висока е цената на дизела без данъци само в Дания, Гърция и Малта. В страни като Австрия и Белгия цената без данъци е между 30 и 33 ст. за литър по-ниска от тази в България", цитира Мартин Димитров данни, с които разполага.
Димитров представи стряскащата статистика, че цената на дизела у нас е между 13 и 20 ст. по-висока от средното ниво за целия ЕС. "Това показва, че има нещо гнило на пазара на горива. Конкуренцията не работи", заключи депутатът и обясни, че цената на дизела на практика означава цената на транспорта.
"Луди сме ние, които не взимаме мерки да има защита на конкуренцията в България. В много европейски страни не се получава тази картина поради това, че има работеща КЗК, която санкционира, когато се получават изкривявания на пазара. КЗК е била сезирана по тези въпроси, но никога не се е ангажирала достатъчно с тяхното решаване", укори комисията Мартин Димитров.
Той е категоричен, че има нужда от нова Комисия за защита на конкуренцията, която да работи изключително активно и да не позволява да плащаме толкова висока цена.
"Една от основните цели на това управление е висок икономически растеж още тази година. Високите цени на горивата и особено скъпият дизел, който е огромната част от транспорта, вреди пряко да постигнем растеж на икономиката. В тази картина КЗК дори не я констатират, дори не са се обърнали към обществото, не са предприели някакви действия. Все едно нямаме КЗК", подчерта реформаторът.
В отговор вицепремиерът Томислав Дончев потвърди, че ниските цени на горивата дават огромни шансове за по-ускорен икономически растеж.
"Поисках становище от Министерство на финансите, които предоставиха детайлна справка относно акциз и ДДС. Анализът показва, че в България очевидно има проблем с цената преди облагане", обясни той.
Вицепремиерът е провел среща с Българската петролна и газова асоциация, на която е повдигнал въпроса. "Представителите на "Лукойл" изложиха обяснения на по-високата цена. "Лукойл" разполага с по-ниско технологично ниво на оборудването в сравнение с рафинериите в Западна Европа. За пример беше дадено, че модерните рафинерии в Западна Европа от един тон нефт могат да извлекат 90% и повече висококачествени продукти. В България този процент е доста по-нисък – 67%", допълни Томислав Дончев.
От "Лукойл" било посочено още, че самата компания работи със завишени оперативни разходи поради работата в непълен капацитет. "Всичко това може да е вярно, но това не е проблем на българския потребител", призна Дончев.
"Доколкото "Лукойл" държи около 60% от цената на пазара, всичко това не би следвало да има значение, защото където има работеща конкуренция, ако някой продава по-скъпо, винаги се намира някой, който да продава по-евтино. Радостният факт е, че след модернизация на рафинерията за около 1,5 милиарда, се очаква новите мощности да бъдат въведени в експлоатация през май и се очаква степента на обработка да нарасне, като се доближи до европейските нива", прогнозира вицепремиерът.
Той припомни, че има решение на КЗК от 2012 г., което гласи, че "Лукойл България" не е злоупотребила с господстващо си положение на пазара.
"Приемам темата за дебат как изглеждат регулаторните органи в България.
Към момента имаме една действаща КЗК. Преди няколко дни поисках компетентно мнение на КЗК като единствения орган, който може да се произнесе по въпроса. Очаквам становище дали се спазват правилата на свободната конкуренция при образуване на цената на горивата на българския пазар и разполага ли комисията с данни за нарушения и злоупотреби", обяви Томислав Дончев. Той очаква Срокът за отговор до 31 март, като се ангажира веднага, когато получи становище, да запознае народните избраници с него. "Не считам нито случая, нито дебата за затворен", увери вицепремиерът.
Топ Новини