Изрядните платци плащат заради лошите кредити

Портфейл

21-03-2015, 09:35

Снимка:

en.wikipedia.org

Автор:

Bulgariautre.bg

Всичко от Автора

В бранша лоши практики не липсват, призна председателят на Асоциацията на колекторските фирми

Цената на лошите кредити се плаща от изрядните платци, а не от длъжниците. Това посочи председателят на Асоциацията на колекторските фирми Райна Миткова за bTV. По думите й има вълна от популизъм да се защитават само правата на длъжниците.

„10,9% от портфейла на кредитните институции са лоши кредити. В Турция, която дори не е член на Европейския съюз, цифрата е по-малко от 3%. Цената на това тези хора да не си изпълняват отговорностите е висока за всички останали. Лихвите при кредитите са високи заради лошите кредити – това не се поема от „горките” длъжници, а от горките клиенти”, подчерта Миткова.

Тя е представител на асоциацията, в която влизат 15 фирми с дял от 75% от пазара за събиране на дългове, и призна, че действително в бранша има и некоректни фирми, които използват неетични методи за събиране на задължения.

Райна Миткова бе категорична, че е необходима законодателна промяна, която да регулира дейността в бранша. „Това беше и идеята на създаването на асоциацията – да се съблюдават етични правила и да се спазват правата и на клиентите, и на кредиторите”, посочи Миткова и призова кредиторите да избират внимателно партньорите си сред колекторските фирми.

„При продажбата на дългове клиентът става клиент на една институция, после се оказва клиент на друга. На практика всеки в България би могъл да изкупува дългове, затова тази роля на колекторската индустрия трябва да бъде регулирана. Необходима е законодателна промяна, защото миналата година остана вратичка, така че в бранша могат да навлязат всякакви лица”, посочи тя.

По думите й, има различни практики за клиентите в затруднения. „Можем да се свързваме с клиента между 8:00 и 8:30 часа, има регулация колко чест да бъде този контакт”, коментира председателят на Асоциацията на колекторските фирми.

„Обикновено сме свидетели и на друго – клиентът крещи и обижда, а после представя фактите по друг начин, но разговорите обикновено се записват”, отбеляза още Миткова.

„Законът е много ясен и кредиторите използват пълния инструментариум – извънсъдебно събиране. Нашата роля е да сме медиатор и да търсим най-бързото, най-евтиното решение. После се продължава по съдебен ред да се търсят правата на кредитора”, обясни Райна Миткова.